35 مدل نمای چوبی ساختمان مدرن و هوشمندانه در سال 1400

به گزارش تور فرانسه، بی شک چیزی به مقدار چوب نمی تواند نمای یک ساختمان را زیبا و مجذوب کننده نشان بدهد. البته نمای چوبی ساختمان بیشتر در خانه های سبک شیروانی دیده می شود اما در آپارتمان های مدرن و ساختمان های سبک معاصر هم نمای چوبی حضور چشم گیری دارند. مصالح چوبی در نمای هر ساختمانی چهره ایی متمایز و زیبا به آن می دهد.

35 مدل نمای چوبی ساختمان مدرن و هوشمندانه در سال 1400

مهم ترین بخش یک ساختمان نمای آن است. که زیبایی ساختمان را هم نشان میدهند امروزه نمای بیشتر ساختمان ها شبیه به هم هستند و هیچ تنوعی در نمای ساختمان نداده اند از نماهای سایر ساختمان ها تقلید کرده و با کمی تغیرات از آن نما استفاده میکنند.نمای چوبی ساختمان یکی از بهترین نما ها است که زیبایی ساختمان را بیشتر میکند و توجه همه را به خود جلب میکند.نمای چوب یکی از بهترین و مناسب ترین روش ها برای محافظت از ساختمان از عوامل محیطی میباشد.نمای خارجی ترین بخش ساختمان میباشد که قسمت تزئینی ساختمان محسوب میشود. برای اینکه یک ساختمان زیبا داشته باشید باید همه بخش های ساختمان با هم هماهنگ باشند.نمای چوبی یکی از بهترین نما ها برای زیباتر نشان دادن ساختمان نسبت به سایر نما ها است.از نمای چوب بیشتر در ساخت ویلا ها استفاده میشود. هنگام نگاه کردن به ساختمان اولین چیزی که میبینید نمای آن است پس نمای ساختمان باید زیبا طراحی شود تا زیبایی نمای داخلی ساختمان را به خوبی به همه نشان دهد. چون نمای بیرونی ساختمان در دید همه مردم هستش پس ساخت نمای زیبا به افزایش زیبایی شهر هم کمک میکند. سعی کنید در هنگام طراحی نمای بیرونی ساختمان بیشتر وقت بگذارید و بهترین نمای که مناسب خانه شما است را انتخاب کنید. اگر به فکر ایجاد تنوع در نمای ساختمان و زیبایی خانه خود هستید حتمی از نمای چوبی استفاده کنید.در این مطلب از سایت اتاق قصد دارید به شما کمک کنیم تا بهترین طراحی از چوب برای نمای ساختمان خود استفاده کنید.

در چنین ساختمان ها و آپارتمان هایی، معمولا طرح ها شبیه به یک آپارتمان معمولی نیست چرا که چوب عنصری گرم، صمیمی و دعوت کننده است و وقتی در نما بکار برود همین حس را هم در فضا پخش می کند در حالی که بسکمک از ساختمان های امروزی با نمای شیشه ای، سنگ و یا بتن بسیار سرد و خشن بنظر می رسند.

متاسفانه مشکل اصلی در ساختار سبک معماری شهرهای ایران هم همین است، بسکمک از ساختمان ها نمایی خشن و غیر محبت آمیز و شبیه به هم دارند که بروی روحیه مردم شهر تاثیر مستقیم می گذارد. بسکمک از نماها از یکدیگر تفلید کرده و عین همان نما را با اندکی تغییر در جاهای دیگر می سازند. طبیعتا مصالح چوبی برای نما گران قیمت هستند اما همانطور که در ادامه عکس های نمای چوبی ساختمان مشاهده خواهید کرد، نتیجه کار یک اثر بسیار زیبا می شود که تمام این هزینه های پرداخت شده را جبران می کند.

چوب به نام مصالح طبیعی هم باعث ایجاد کاراکتری بومی در بناها می شود و همچنین انرژی کمتری از طرف تولید آنها می شود (بحث کاهش انرژی نهفته ساختمان که از بحث های روز معماری است). از سوی دیگر رفتار حرارتی این مصالح که ضریب انتقال حرارتی پایین و ظرفیت گرمایی بالایی دارند برای اقلیم های سردسیر بسیار مناسب هستند. استفاده از نماهای چوبی دوپوسته در ساختمان ها باعث تهویه گرمایی ایجاد شده در اثر تابش خورشید می شود و در زمستان از هدر رفتن گرما جلوگیری می کنند. در تابستان هم با دقیقا عکس عمل می کنند زیرا چوب به مانند سنگ و بتن و فلز داغ نمی شود و از طرفی فضای داخل خانه را خنک تر نگه می دارد.

البته وقتی از نمای چوبی ساختمان صحبت می کنیم منظورمان فقط چوب های طبیعی نیست، می توان از پنل های ساندویچی به طرح چوب هم استفاده کرد. این پنل ها در ضخامت 18 و عرض 35 سانت و با طول های مختلق تولید می شوند و به دلیل ارزان بودن و راحتی در نصب یکی از پرطرفدارترین مصالح در نمای ساختمان هستند. پنل های ساندویچی کیفیت بسیار بالایی دارند و از وزن بسیار پایینی هم برخوردار هستند از طرح های چوب آنها هم می شود در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد و به دلیل کیفیت ساخت بالا نیازی زیادی به تعمیرات و نگهداری ندارند، تعویض پنل ها هم به راحتی صورت می گیرد در نتیجه تعمیرات اینگونه پنل ها بسیار ارزان تر از مسالح دیگر است.

همانطور که در بالا اشاره کردم، پنل های چوب طبیعی برای نما قیمت بسیار زیادی دارند اما معماران خلاق برای کاهش هزینه از روش های جالبی استفاده می کنند. یکی از مرسوم ترین ایده ها ترکیب مصالح در ساخت نما است. مثلا در آپارتمان افشاریان کرمانشاه نمای ساختمان خیلی زیبا با چوب ساخته شده و یا ساختمان های دیگر که تقسیمات طبقات در نمای خارجی از طریق بافت چوبی باریکی بین نمای سنگی انجام می شود. در شکل های زیر مشاهده می کنید که ترکیب نمای سنگی ساختمان با رگه هایی از چوب طبیعی ایده ای بسیار کارآمد و شیک است.

×

خوانندگان این نوشته مطالب زیر را هم خوانده اند:

ایده جالب دیگر فریم گرفتن دور پنجره ها با چوب است. تقریبا تمام پنجره ها ساختمان های نوساز شکلی مستطیلی یا چهار گوش دارند و خیلی کم دیده می شود که مدل پنجره دایره ای، لوزی و یا بیضوی شکل باشد. طبیعتا بخاطر کارایی و اجرای ساده پنجره های چهارگوش انتخاب اول بسکمک از معماران هستند اما برای ساختمانی که سعی دارد متفاوت باشد نباید از جزئیات به سادگی گذشت. پنجره یکی از همین عناصر جزئی شناخته می شود اما برای اینکه ظاهر آن به نمای ساختمان صدمه نزد، می توان فریم دور پنجره ها را با ماده متفاوت و خاصی مانند چوب تزیین کرد.

نمای چوبی ساختمان این خاصیت را دارد که علاوه بر خودنمایی خودش، کلاس یک محله را هم بالاتر ببرد. اگر تمامی ساختمان های محله به شیوه مناسب از الگوی همسایگی استفاده کنند، به مرور زمان آن محله تبدیل به یکی از خاص ترین مکان ها برای زندگی تبدیل خواهد شد. مشکل دیگر هم دقیقا همین جاست، اینکه کسی به الگوی همسایگی توجهی ندارد و هر معمار و خانه داری راه خود را می رود بدون اینکه به سازهای اطراف توجهی داشته باشد. به هر حال همه ما دوست داریم نماهای چوبی و متفاوت را بیش از پیش در سطح شهرهایمان مشاهده کنیم امیدواریم این اتفاق در آینده رخ بدهد.

منبع: اتاق
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1308

به "35 مدل نمای چوبی ساختمان مدرن و هوشمندانه در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "35 مدل نمای چوبی ساختمان مدرن و هوشمندانه در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید