اجاره ویلا و اقامتگاه آغاز شد ، کاهش چشمگیر در اجاره بهای اقامتگاه های مسافری پس از کرونا

به گزارش تور فرانسه، بر اساس خبر اعلام شده ستاد ملی مقابله با کرونا از روز گذشته ترددهای بین استانی در سراسر کشور آزاد شده است.

اجاره ویلا و اقامتگاه آغاز شد ، کاهش چشمگیر در اجاره بهای اقامتگاه های مسافری پس از کرونا

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

بر این اساس با برطرف ممنوعیت ها در تردد بین استان ها امکان مسافرت نیز فراهم می گردد. همزمان با بحث سرانجام ممنوعیت رفت و آمد و سفر بین استانی بازار اجاره ویلا برای مسافران شروع به کار نموده و سایت ها و استارت آپ های فعال در این حوزه نیز به عرصه اقامتگاه ها از جمله ویلاها پرداخته اند. سه استارت آپ عظیم و فعال در بازار اقامتگاه های جهانگردی از آدینه کار خود را شروع کردند به طوری که برای تحقیق میدانی با آنها تماس گرفت اعلام کردند از یکم اردیبهشت ویلاها رزرو شده است. با تحقیقاتی که در سایت ها و استارت آپ ها انجام داده ایم تعیین شد تعداد ویلاها و هتل آپارتمان ها نسبت به سایر اقامتگاه ها بیشتر است.

براساس اطلاعات موجود در سایت ها و استارت آپ ها که مربوط به فایل ها است و با پرس و جوهایی که انجام داده ایم صاحبان ویلاها دست کم در اردیبهشت ماه حداکثر 20 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. بعضی از این صاحبان ویلاها اعلام کردند اگر با اتمام کرونا با رونق روبرو شوند و تقاضا برای اجاره باشد سعی می کنیم اجاره را کاهش دهیم. در حال حاضر قیمت ویلاها در شهرهای شاقتصادی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است که این کاهش حدودا 40 درصدی قیمت ویلاها نشان دهنده کاهش سفر در این ایام است. البته با وجود اینکه این طرح می تواند جریان درآمد و اقتصاد شاغلان این بخش را کاهش دهد اما قلابی برای جذب مخاطب بیشتر نیز است.

این نوع بناها به منبع درآمد مناسبی برای بعضی از ساکنان بومی تبدیل شده است. سالانه در زمان پیک سفرها در کشور که شامل تعطیلات نوروز و تابستان می گردد با اجاره این نوع از اقامتگاه ها کسب درآمد می نمایند. با شیوع ویروس کرونا در دنیا و ورود این ویروس به ایران از اواسط بهمن ماه جریان سفر در ایران متوقف شد و به همین دلیل بعضی بر اساس دستور مقامات مربوطه و بعضی دیگر به صورت خودخواسته برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور و همچنین حفظ سلامت بومیان منطقه از ارائه ویلا به مسافران خودداری کردند. در نتیجه منبع درآمد این سکنه از بین رفته وسفره خانوار آنها کوچک تر از قبل شده است و همزمان با کاهش درآمد این افراد نه تنها موجب از بین رفتن صنعت توریسم و سفر می گردد بلکه مسائل معیشتی نیز گریبان گیر این خانواده ها می گردد. با استراتژی دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تعطیل کردن مراکز تفریحی و گردشگری برای فعالان این حوزه ها مسائل اقتصادی جبران ناپذیری ایجاد شد. در این میان صاحبان ویلاها نیز در حال حاضر زیان ده شده اند زیرا هزینه های ثابت مربوط به ویلاها را پرداخت می نمایند اما درآمدی ندارند.

آنالیز ها نشان می دهد با وجود اینکه صاحبان این نوع از اقامتگاه ها در دوران کرونا درآمدی نداشته اند اما اغلب آنان اعلام نموده اند که پس از اتمام کرونا قصد افزایش قیمت متعارف دارند. بر اساس اعلام صاحبان این نوع از کسب و کار هزینه اجاره ویلا نیز مانند سایر بخش ها حدود 20 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش هزینه در واقع به منظور ایجاد شرایط اقتصادی مناسب برای ارائه خدمات باکیفیت و مطابق با روز است. علاوه بر آن بعضی صاحبان ویلاها مطرح کردند: در صورت افزایش میزان مسافران و برای جذب بیشتر گردشگران نه تنها افزایش قیمت نداریم بلکه ممکن است نسبت به سال گذشته کاهش قیمت نیز داشته باشیم تا هم مشتریان بیشتری را جذب کنیم و هم با توجه به شرایط حاکم در جامعه و احتیاج هموطنان به سفر رفتن شرایط اقتصادی آنها را نیز در نظر بگیریم تا بتوانند به مسافرت بفرایند. در این میان نیز بعضی از عرضه نمایندگان این نوع از اقامتگاه ها که در واقع سودجویان این حوزه محسوب می شوند اعلام کردند: هرچه میزان مشتری و تقاضا در بازار بالا باشد به همان اندازه افزایش قیمت خواهیم داشت تا با این کار ضرر و زیان اقتصادی به وجود آمده در مدت زمان کرونا جبران گردد. از سوی دیگر بعضی دیگر از صاحبان ویلاهای استیجاری مطرح کردند قصد دارند ویلاهای خود را با همان نرخ سال 98 به مشتریان خود عرضه نمایند تا با این روش رضایتمندی مشتریان را افزایش داده و موجب جذب بیشتر آنها شوند. از سوی دیگر این دسته از صاحبان اقامتگاه های ویلایی بر این باورند که تمامی گردشگران داخلی از نظر اقتصادی در شرایط چندان مطلوبی قرار ندارند و برای اینکه سفر را از سبد خانواده خود حذف ننمایند آنها را درک نموده و ویلاها را با قیمت سال گذشته در اختیارشان خواهند گذاشت.

ویلاها که نوعی اقامتگاه های غیررسمی به شمار می فرایند در حال حاضر در شهرهای جهانگرد پذیر کشور همچون شیراز، مشهد، اصفهان و شهرهای شاقتصادی تعداد قابل توجهی دارند. از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران تا کنون نه تنها صاحبان این نوع از اقامتگاه ها، حتی سایت ها و نرم افزارهایی که ویلاها را عرضه می کردند نیز از اجاره این اقامتگاه ها خودداری نموده اند. اما با توجه به اینکه چند روز قبل از شروع اردیبهشت99 خبر از مجاز شدن ورود و خروج های بین استانی شد سایت های عرضه ویلا به مسافران فعالیت خود را از سر گرفتند و طبق اعلام صاحبان ویلاها سیل عظیمی از گردشگران با آنها تماس گرفته و ویلاها را از یکم اردیبهشت رزرو نموده اند؛ بنابراین با وجود اینکه این کار موجب درآمدزایی برای صاحبان ویلاها می گردد اما سوال اصلی اینجاست که مگر کرونا و قرنطینه به اتمام رسیده است؟

صاحبان ویلاها در استان فارس مطرح کردند: تا سرانجام کرونا ویلاها را نمی توانیم اجاره دهیم زیرا استانداری فارس اجازه بازگشایی نمی دهد تا با این کار موجب عدم پذیرش مسافران شده و شیوع ویروس کرونا را متوقف نمایند. عرضه نمایندگان و مالکان این ویلاها در شرایطی این گونه اعلام می نمایند که خبر ندارند فایل های قدیمی آنها با همان نرخ های قبل در سایت ها و استارت آپ ها به نمایش گذاشته شده است. صاحبان بعضی از ویلاهای اجاره ای در شهرهای جهانگردی به خصوص شهرهای شاقتصادی غیربومی هستند که ویلاهای خود را به افرادی به صورت سالانه اجاره داده اند و این افراد نیز این ویلاها را روزانه به گردشگران در فصول مختلف سال اجاره می دهند. بعضی از این شاغلان نیز به علت شیوع کرونا و کاهش سفر، پیروز به کسب درآمد نشده اند اما موظف به پرداخت اجاره ماهانه این ویلا هستند.

با وجود اینکه در حال حاضر استارت آپ ها مجددا راه اندازی و فعال شده اند و ممنوعیت سفر بین استانی لغو شده است اما چه بهتر که این فعالان گردشگری تا زمانی که موج کرونا کاهش پیدا کند و این شرایط به اتمام برسد ویلاهای خود را اجاره ندهند و از سوی دیگر گردشگران نیز باید از سفر کردن اجتناب نمایند تا شیوع بیشتر کرونا رخ ندهد.

به همین دلیل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان نیز در حضور وزیر گردشگری در مورد رونق گردشگری در دوران پساکرونا پیشنهاد دو روزه شدن تعطیلات را مطرح کرد و گفت: تعطیلی اماکن گردشگری با توجه به شیوع ویروس کرونا خسارات زیادی را به حوزه گردشگری وارد نموده که اگر پس از شکست قطعی ویروس کرونا یک روز متصل به آدینه هر هفته (پنج شنبه یا شنبه) تا سرانجام سال 99 تعطیل گردد با این افزایش تعطیلات ما شاهد رونق گردشگری و در نتیجه افزایش درآمد فعالان این صنعت در کشور خواهیم بود. با توجه به اینکه درآمد یک ماهه فروردین برای فعالان حوزه گردشگری بسیار پراهمیت است بنابراین برای جایگزین کردن این درآمد از دست رفته دولت باید با افزایش تعطیلات مداوم در طول سال موجب افزایش سفرهای داخلی گردد که در نهایت به افزایش میزان درآمد فعالان این حوزه منجر خواهد شد.

منبع: چمدان
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 345

به "اجاره ویلا و اقامتگاه آغاز شد ، کاهش چشمگیر در اجاره بهای اقامتگاه های مسافری پس از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاره ویلا و اقامتگاه آغاز شد ، کاهش چشمگیر در اجاره بهای اقامتگاه های مسافری پس از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید