از نوسازی بیش از 2000 بنگاه تا برنامه ریزی برای مناطق کم برخوردار

به گزارش تور فرانسه، گزارش برنامه ها و اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال 1400 نشان می دهد که از جمله اهداف مهم این وزارتخانه در امسال داخلی سازی سه میلیارد و 400 میلیون دلاری در راستای رویکرد جایگزینی واردات، بازسازی و نوسازی 50 بنگاه صنعتی، 60 بنگاه معدنی و 1500 واحد صنفی، فعالسازی 2000 واحد راکد صنعتی و همچنین تکمیل 250 طرح نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه صنایع پیشران است.

از نوسازی بیش از 2000 بنگاه تا برنامه ریزی برای مناطق کم برخوردار

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران، برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امسال به هفت محور توسعه، فراوری و تعمیق ساخت داخل با 13 برنامه، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی با شش برنامه، توسعه معادن و صنایع معدنی با تاکید بر نقشه راه معدن با چهار برنامه، توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان با چهار برنامه، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری با پنج برنامه، بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی از فرایند فراوری به سه برنامه و تأمین منابع اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری با پنج برنامه تقسیم شده است.

پیش بینی شرایط فراوری کالاهای منتخب صنعتی در 1400

بر این اساس آنالیز اهداف کمی این وزارتخانه نشان می دهد که از میان کالاهای منتخب صنعتی، فراوری اتوبوس، مینی بوس و کشنده در امسال 378.8 درصد افزایش خواهد داشت و به 8968 دستگاه می رسد و فراوری انواع سواری و لاستیک خودرو نیز حدود 22 و 18.6 درصد افزایش خواهد داشت.

همچنین برنامه ریزی شده که در امسال فراوری محصولات پتروشیمی و دارو به ترتیب افزایش 18.6 درصدی و 21.7 درصدی را تجربه نمایند و کاغذ، الیاف اکریلیک و نخ سیتم پنبه ای نیز در حدود 3.1، 1.1 و 3.8 درصد رشد داشته هزار بازرسی باشد.

در خصوص سایر کالا یعنی فرش دستباف و لوازم خانگی نیز با توجه به فراهم نبودن آمار فراوری سال گذشته امکان مقایسه فراهم نیست، اما مقرر شده فراوری فرش دستباف به دو میلیون و 400 هزار متر مربع و فراوری انواع تلویزیون ، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی به ترتیب به یک میلیون و 200 هزار، یک میلیون و 900 هزار، یک میلیون و 80 هزار و یک میلیون و 50 هزار دستگاه برسد.

12 هزار ناوگان حمل و نقل عمومی جایگزین می گردد

از جمله دیگر اهداف مهم این وزارتخانه در امسال داخلی سازی سه میلیارد و 400 میلیون دلاری در راستای رویکرد جایگزینی واردات، بازسازی و نوسازی 50 بنگاه صنعتی، 60 بنگاه معدنی و 1500 واحد صنفی، فعالسازی 2000 واحد راکد صنعتی و همچنین تکمیل 250 طرح نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه صنایع پیشران است.

همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان یکی از سازمان های تابعه وزارت صمت موظف شده 12 هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری را جایگزین کند و 1000 دستگاه برای توسعه ناوگان ریلی بین شهری ایجاد و 105 واگن مترو طراحی و فراوری کند.

برنامه ریزی برای ساخت 43 شناور در سال 1400

دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی نیز در امسال برنامه ریزی نموده که 43 فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی را در داخل بسازد و 30 فروند شناور استیجاری وزارت نفت را با شناورهای داخلی جایگزین کند.

توسعه 300 کسب و کار مجازی

در حوزه مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری وزارت صمت پیش بینی نموده که در امسال 500 شرکت پخش سراسری منطقه ای و استانی ساماندهی و 100 شرکت پخش به سامانه جامع تجارت متصل گردد و تعداد 300 کسب و کارهای مجازی توسعه داده گردد. همچنین ذخایر راهبری کالاهای اساسی به چهار میلیون و 885 هزار تن و خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی به ترتیب به یک میلیون و 50 و 300 هزار تن خواهد رسید.

در حوزه قاچاق نیز برای انجام 390 هزار بازرسی با تغییر رویکرد به سمت مراکز عمده توزیع از سوی سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان هدف گذاری شده است.

در حوزه بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی نیز اصلاح 15 فرایند در نظام مجوز دهی، واگذاری 10 اختیار غیرحاکمیتی به تشکل های بخش خصوصی، تفویض اختیار 10 مورد فعالیت ها و خدمات به سازمان های استانی، شناسایی چهار مورد از گلوگاه های اداری و مانع زدایی از پنج موضوع در بخش فراوری و تجارت در حوزه های مختلف در امسال مورد نظر قرار می گیرد.

هدفگذاری جذب 2 میلیارد دلار سرمایه خارجی

در بخش تامین منابع اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری برای جذب 200 هزار میلیارد ریال سرمایه های مردمی مثل عرضه سهام شرکت ها، انتشار انواع اوراق عرضه، انواع محصولات و غیره و همچنین راهنمایی 1000 میلیارد ریال سرمایه های خرد مردم به سمت فراوری به وسیله تامین اقتصادی جمعی هدف گذاری و پیش بینی شده جذب سرمایه گذاری و منابع اقتصادی خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت به دو میلیارد دلار برسد.

در حوزه حمایت از صنایع پیشرفته حمایت 1300 میلیارد ریالی و صدور و تمدید انواع ضمانت نامه به مبلغ 1000 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

برنامه ریزی برای مناطق محروم

در این میان 250 طرح نیز در 12 استان محروم و کمتر برخوردار به وسیله فعال سازی واحدهای راکد، راه اندازی طرح های زیرساختی و تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام پیش بینی شده است.

در نهایت پایش و ارزشیابی این طرح ها در سرانجام سال ضروری به نظر می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1092

به "از نوسازی بیش از 2000 بنگاه تا برنامه ریزی برای مناطق کم برخوردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از نوسازی بیش از 2000 بنگاه تا برنامه ریزی برای مناطق کم برخوردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید