انتخابات ایرلند پس از برگزیت (

به گزارش تور فرانسه، موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری ایرلند، مرزهای زمینی با بریتانیا و حضورش در اتحادیه اروپا این انتخابات را مهم تر از قبل کرده است.

انتخابات ایرلند پس از برگزیت (

انتخابات سراسری ایرلند در ساعت 7 صبح روز شنبه به وقت گرینویچ آغاز شد تا سه حزب فاین گال، فیانا فیل و شین فین شانه به شانه یکدیگر آرا را کسب کنند. این رای گیری در ساعت 10 دیروز به وقت ایرلند سرانجام یافت.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، کار جمع آوری آرا از دیروز یکشنبه آغاز شده و احتمالا تا سه شنبه زمان می برد. ایرلندی ها در سی و سومین انتخابات مجلس با هم رقابت کردند.

نظرسنجی های قبل انتخابات حکایت از کاهش محبوبیت فاین گال به رهبری نخست وزیر لئو وارادکار داشت اما نظرسنجی های روز انتخابات از نزدیکی 3 حزب اصلی ایرلند خبر داد.

باز شدن اولین صندوق های رای در انتخابات سراسری در دوبلین- ایرلند- یکشنبه/ عکس: PA MEDIA

لئو وارادکار نخست وزیر کنونی ایرلند امیدوار است که دوره جدیدی را در پسا برگزیت تجربه کند اما رای دهندگان احتمالا او را براساس عملکردهای قبلی اش قضاوت خواهند کرد.

دو عامل برگزیت و مسایل داخلی ایرلند در این انتخابات نقش اساسی بازی خواهند کرد.

مرتب کردن برگه های رای پس از باز کردن اولین صندوق ها در دوبلین/ عکس: PA MEDIA

برخی از جزایر کوچک ایرلند به دلیل مسایل حمل و نقل صندوق های رای در بخش های دریایی جمعه رای خود را به درون صندوق ها انداختند.

حدود 3.3 میلیون نفر از مردم ایرلند واجد شرایط شرکت در انتخابات مجلسی این کشور هستند.

رهبران 3 حزب اصلی ایرلند/ از راست به چپ: ماری لو مک دونالد (شین فین)- لئو وارادکار (فاین گال)- مایکل مارتین (فیانا فیل)/ عکس: PA MEDIA

حزب فاین گال وارادکار از سال 2016 در صدر قدرت است اما نظرسنجی های قبل انتخابات از محبوبیت کمتری نسبت به قبل خبر دادند. آنها در هفته های گذشته و پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چندین کرسی مجلس را از دست دادند و تقاضای انتخابات زودهنگام کردند. از دیگر سو ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و از سوی دیگر روابط گسترده و نزدیکی با بریتانیا دارد.

رای دادن وارادکار در دوبلین/ عکس:AFP

از طرفی انتخابات روز گذشته نیز با درخشش دو حزب راست میانه با نام های شین فین و فیانا فیل آغاز شد.

موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری ایرلند، مرزهای زمینی با بریتانیا و حضورش در اتحادیه اروپا این انتخابات را مهم تر از قبل کرده است.

ماری لو مک دونالد رهبر حزب شین فیندر حال انداختن رای خود در صندوق رای مدرسه سن جوزف دوبلین/ عکس: PA MEDIA

وارادکار پیش از این با اتخاذ تصمیماتی نزدیک به منافع بریتانیا به بوریس جانسون نخست وزیر این کشور کمک کرد. او در این راه با ساخت مرز سخت با ایرلند شاقتصادی مخالفت کرد. ایرلند شاقتصادی منطقه تحت حاکمیت بریتانیا است که در روزهای پسابرگزیت نقش مهم تری را در روابط بریتانیا و اروپا بازی خواهد کرد.

مرزهای باز یکی از شرایط اصلی توافق نامه صلح 1998 است که به 30 سال خشونت علیه حمکرانی بریتانیا بر ایرلند سرانجام داد. در این دوره بیش از 3 هزار نفر از مردم در ایرلند کشته شدند.

آغاز شمارش آرا ایرلند از ساعت 9 صبح روز یکشنبه/ عکس: بی بی سی

وارادکار طی سخنانی در آخرین روز از مبارزات انتخاباتی تاکید کرد که فرایند برگزیت هنوز به سرانجام نرسیده است و بریتانیا در یک دوره انتقالی در حال گذار تدریجی از اتحادیه اروپاست. وارادکار به مرحله بعدی مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا اشاره و گفت: آینده همکاری های تجاری در دوره پسا برگزیت با سرنوشت اقتصادی ایرلند ارتباط مستقیم دارد.

--

بیشتر بخوانید:

مایکل دی هیگینز رئیس جمهور ایرلند شد

صندوق رای فولادی در ایرلند را با اره گشودند

همه پرسی ایرلند؛ رای اکثریت به حذف جرم بودن توهین به مقدسات

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 301

به "انتخابات ایرلند پس از برگزیت (" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات ایرلند پس از برگزیت ("

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید