انجام تست قند خون در منزل شما!

به گزارش تور فرانسه، این تست یکی از بهترین روش ها برای پایش شرایط سلامتی شما است

انجام تست قند خون در منزل شما!

تست قند آزمایشی است که به بررسی مقدار گلوکز خون می پردازد. به طور ساده از گلوکز به نام قند یاد می گردد. این آزمایش برای تشخیص و همچنین پایش بیماری دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به دیابت مبتلا هستید، لازم است در فواصل زمانی مشخص شده از سوی پزشک، برای انجام این تست اقدام نمایید. این تست یکی از بهترین روش ها برای پایش شرایط سلامتی شما است. کارشناسان هوم کا آماده هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد این آزمایش در اختیار شما قرار دهند. همچنین با استفاده از خدمات این مجموعه امکان تست قند خون در منزل یا محل مورد نظر شما وجود خواهد داشت.

قند خون چیست؟

از قند خون یا همان گلوکز به نام اصلی ترین قند موجود در خون یاد می گردد. این قند از غذایی که می خوریم، تامین می گردد. باید بدانید گلوکز یکی از منابع مهم انرژی بدن هم به تعداد می آید. گلوکز زمینه را برای انتقال مواد غذایی به سلول های بدن مهیا می کند.

پانکراس غده درون ریزی است که به متعادل بودن سطح گلوکز در بدن کمک می کند. برای این منظور لازم است تا هورمون مهمی ترشح گردد. آیا می توانید نام این هورمون را حدس بزنید؟ با این هورمون آشنا هستید و نام آن را به دفعات شنیده اید.

انسولین همان هورمونی است که از طریق پانکراس (لوزالمعده) تولید شده و به متعادل سازی سطح گلوکز در خون کمک می کند. در واقع باید گفت مسئول اصلی تنظیم قند خون، انسولین است. البته باید در کنار آن باید به هورمونی به نام گلوکاگون هم اشاره کرد. قند اضافی در بدن به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره می گردد. این فرایند از وظایف انسولین است. به این ترتیب گلوکز اضافی وارد خون نمی گردد. عملکرد گلوکاگون دقیقا برعکس انسولین است. یعنی هر وقت بدن با کمبود قند خون روبرو گردد، این هورمون مقدار آن را در جریان خون افزایش می دهد.

زمانی که انسولین به وظیفه خود عمل نمی کند، گلوکز به جای ورود به سلول های بدن، وارد جریان خون می گردد. به این ترتیب سطح آن در بدن افزایش یافته و زمینه برای بروز دیابت فراهم می گردد.

انواع آزمایش قند خون

از انواع آزمایش قند خون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قند خون ناشتا که به و FBG و FPG هم مشهور است. همانطور که از نام آن پیدا است برای انجام این آزمایش باید حدود 8 تا 12 ساعت ناشتا باشید. به این ترتیب شرایط قند خون در حالت پایه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر قند خون ناشتا بالا باشد، یعنی مقاومت به انسولین وجود دارد.

آزمایش تحمل تست گلوکز یا همان GTT. در این تست پاسخ بدن به دریافت قند مورد ارزیابی قرار می گیرد. به طور طبیعی پس از غذا خوردن مقدار قند خون بالا می رود. پس از اینکه بدن قند مورد نیاز خود را دریافت کرد، اضافه آن را در کبد ذخیره می کند. به این ترتیب سطح قند خون پس از گذشت چند ساعت به حالت طبیعی باز می گردد. در تست تحمل گلوکز، عملکرد بدن در این زمینه بررسی می گردد.

برای انجام این آزمایش، در ابتدا باید به صورت ناشتا نمونه خون دهید. سپس یک خوراکی شیرین که دارای ترکیب مشخصی از آب و قند است به شما خورانده می گردد. پس از گذشت حدود دو ساعت دوباره، نمونه خون از شما گرفته خواهد شد.

آزمایش دیابت بارداری. این تست مانند آزمایش تحمل گلوکز در دو مرحله انجام می گردد. در ابتدا نمونه خون به صورت ناشتا گرفته خواهد شد. سپس یک محلول شیرین به فرد داده می گردد که در کوتاه ترین زمان (حدود پنج دقیقه) باید نوشیده گردد. یک تا دو ساعت پس از نوشیدن این محلول، نمونه خون دوباره گرفته خواهد شد. آزمایش قند خون بارداری در هفته های 24 تا 28 انجام می گردد.

دیگر انواع تست قند خون

آزمایش HbA1c. با استفاده از این آزمایش درمی یابید که مقدار قند خون بدن، در طی دو تا سه ماه چگونه بوده است. از این تست به نام یکی از آزمایش های اصلی برای مدیریت قند خون یاد می گردد. در افراد دیابتی سطح این شاخص چیزی حدود هفت است. در حالی که در افراد سالم این عدد به کمتر از این مقدار می رسد.

آزمایش قند خون تصادفی. این تست برای آن دسته از بیمارانی است که به طور جدی با دیابت و عوارض ناشی از آن روبرو هستند. این تست در هر ساعتی از روز انجام می گردد و نیازی به ناشتا بودن ندارد.

چگونه قند خون را بسنجیم؟

برای سنجش قند خون راهکارهای مختلفی وجود دارد. در حال حاضر می توانید با استفاده از دستگاه های خانگی قند خون ناشتا و پس از صرف وعده غذایی را مقدار گیری نمایید. به این ترتیب اطلاعات مفیدی در مورد شرایط سلامتی خود کسب خواهید کرد. انجام این تست در منزل با استفاده از دستگاه های رایج کار چندان مسئله ای نیست و می توان گفت همه افراد قادر به انجام آن هستند.

اما گاهی اوقات امکان بروز خطای انسانی وجود دارد. همچنین ممکن است دستگاه دچار خطا گردد. به همین دلیل شاید بهتر باشد در فواصل زمانی خاصی در کنار تست های خانگی از تست های آزمایشگاهی هم استفاده گردد. چراکه مقدار خطای آنها به مراتب کمتر بوده و نتیجه آزمایش از ضریب اطمینان بیشتری برخوردار است.

برای این منظور می توانید از خدمات آزمایشگاهی هوم کا بهره ببرید. کافی است سفارش خود را به صورت رایگان در سایت homeca ثبت کنید و یا با تعداده 02191025595 تماس بگیرید.

آزمایش قند خون در منزل

انجام آزمایش قند خون در منزل با آزمایشگاه فرقی ندارد. در برخی شرایط بهتر است به جای مراجعه به مرکز درمانی یا آزمایشگاه، تکنسین را در منزل یا محل مورد نظر ملاقات کنید. به این ترتیب گرفتار ترافیک و شلوغی مراکز درمانی نخواهید شد.

برای انجام تست قند خون در خانه، به نمونه خون نیاز است که از ورید بازویی گرفته خواهد شد. نمونه گیری به صورت روتین بوده و شرایط خاصی ندارد.

پس از خونگیری با عارضه جدی روبرو نخواهید شد. اگر بیماری زمینه ای خاصی دارید یا داروی خاصی را مصرف می کنید، حتما به تکنسین اطلاع دهید. مصرف برخی داروها بر نتیجه تست تاثیرگذار هستند.

گاهی اوقات هم برای بررسی مقدار قند خون از نمونه ادرار هم استفاده خواهد شد.

آزمایش آنلاین قند خون با هوم کا

با مراجعه به سایت هوم کا به راحتی می توانید درخواست آزمایش آنلاین قند خون را دهید. کافی است بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کرده و سفارش خود را ثبت نمایید. در مراحل بعدی کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت. در صورت موافقت شما، سفارش به صورت نهایی ثبت خواهد شد و در نهایت تکنسین هومکا را در منزل یا محل کار ملاقات خواهید کرد. هدف اصلی ما حفظ سلامتی شما است. به همین دلیل با متخصصان باتجربه و آزمایشگاه های معتبر همکاری داریم. همچنین تلاش کرده ایم تا خدمات درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی در منزل هوم کا با قیمتی متعادل به مخاطبان ارائه گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1279

به "انجام تست قند خون در منزل شما!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام تست قند خون در منزل شما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید