بندری ها چشم به راه یاری ، سیلاب هرمزگان را در برگرفته، اما مسئولان غافل اند!

به گزارش تور فرانسه، وقوع سیل در استان هرمزگان خسارات زیادی به دنبال داشته، اما متاسفانه مسئولان نسبت به شرایط سیل زدگان این استان بی مهری می نمایند.

بندری ها چشم به راه یاری ، سیلاب هرمزگان را در برگرفته، اما مسئولان غافل اند!

گروه دانشگاه خبرنگاران، هانا چراغی؛ با اینکه نزدیک به یک هفته از وقوع این سیل بر اثر بارندگی شدید در استان هرمزگان می گذرد، اما هنوز مردم درگیر آب و گل و لای هستند و باعث زیر آب رفتن تعداد زیادی از روستا ها و شهرستان های هرمزگان شده است. عده زیادی خانه و زندگیشان را به طور کامل از دست داده اند و بعضی درگیر پاکسازی گل و لای از منازلشان هستند.

شهرستان های بندرعباس، رودان، بشاگرد، قشم و حدودا 8 روستای شهرستان بندرجاسک و بعضی دیگر از مناطق استان هرمزگان هنوز درگیر سیلاب هستند و اهالی این مناطق به محل های اسکان موقت پناه برده اند، اما دل نگران خانه و زندگیشان هستند.

دام ها در امنیت نیستند و زمین های کشاورزی زیر آب رفته اند. خسارات این سیل شاید به پای خسارات سیل استان سیستان و بلوچستان نرسد، اما کم هم نیست. به گفته مردم هرمزگان، با توجه به اینکه سیل تقریبا به صورت همزمان در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان هم به وقوع پیوسته و شدت خسارات سیل سیستان و بلوچستان بیش از دو استان دیگر است، توجه لازم به شرایط سیل زدگان هرمزگانی نشده است.

مردم سیل زده هرمزگان اکنون احتیاجمند ارسال یاری های نقدی و مردمی و تامین اقلام اساسی هستند.آنها از کمبود نیرو های امدادی در استان هرمزگان گلایه کردند و می گویند که سیل یاری های مردمی به صورت مطلوب به این استان سرازیر نمی گردد.

شنیده ها حاکی از آن است که نیرو های امدادی از جمله هلال احمر و امداد و نجات در مناطق سیل زده استان هرمزگان حضور دارند، اما تمرکز خود را بر انتقال سیل زدگان به محل های اسکان موقت اضطراری گذاشته اند و آنطور که باید در زمینه تهیه لوازم و اقلام ضروری برای مردم فعالیت مطلوبی نداشته اند و همین مسئله موجب نارضایتی سیل زدگان از عملکرد آنان شده است.

بیشتر بخوانید:

  • سیل زدگان بندرجاسک در شرایط مطلوبی به سر نمی برند / احتیاج به ارسال یاری های نقدی مردم داریم

این در حالی است که فریدون همتی، استاندار هرمزگان اخیرا اعلام نموده است: با توجه به اینکه شدت بارش ها گسترده بوده و امکان وقوع سیلاب پیش بینی شده بود، روستا های پایین دست سد جگین تخلیه شده و مردم پیش از وقوع سیل در مناطق امن اسکان داده شدند. آمادگی خوبی برای این بارندگی ها وجود داشت! و در شرایط فعلی نیر تجهیزات و نیرو های امدادی در منطقه حضور دارند و امر خدمات دهی به مردم سیل زده را انجام می دهند.

از طرفی، به گفته سیل زدگان شهرستان بندرعباس، علت اصلی آبگرفتگی در اثر بارش شدید باران در استان هرمزگان و وقوع سیلاب، عدم تعبیه شیب مناسب برای خیابان ها، سوء مدیریت شهری و بی توجهی به پاکسازی کانال های تخلیه آب از سطح معابر است.

آنچه مسلم است که گفته های مسئولان و نیرو های امدادی در تناقض با اظهارات مردم منطقه است؛ چرا که هرمزگانی ها بر این اعتقادند که عملکرد آنان در جریان سیل مطلوب نبوده است!

از سویی، مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان 21 دی ماه مدعی شده که بالغ بر 150 نفر از امدادگران و نجاتگران هلال احمر هرمزگان در شهرستان های بندرعباس، قشم، بندرلنگه، میناب، سیریک و رودان نسبت به امدادرسانی و برطرف آبگرفتگی منازل اقدام نموده اند. اقلام امدادی نیز متناسب با شرایط و احتیاج حادثه دیدگان در مناطق متاثر از بارندگی توزیع شده است.

همچنین، محمد رادمهر، فرماندار شهرستان جاسک 21 دی ماه گفته که به علت بارندگی شدید و طغیان رودخانه گابریک، چهار روستای حاجی آباد، گرندو، کروچ و لیره ایی تخلیه شدند. یک هزار و 300 نفر از اهالی این روستا ها با یاری نیرو های امدادی به نقاط امن منتقل شدند و 20 نفر از اهالی روستای کروچ نیز که در محاصره سیلاب بودند، به پشت بام ها رفتند!

ناگفته نماند که بارش شدید باران و طغیان رودخانه پاهتک بشاگرد در جریان این سیل، جان یک نفر از هرمزگانی ها را گرفته است. به گفته احمد محمودی، فرماندار بشاگرد، دو بشاگردی قصد داشتند با یک دستگاه موتورسیکلت از آبنمای رودخانه پاهتک عبور نمایند که غرق شدند، ولی یک نفر از آنان با کوشش نیرو های امدادی نجات یافت.

همچنین در جریان این سیل، یک نفر دیگر در شهرستان بستک غرق شده و جان خود را از دست داد. سید شمس الدین حسینی قتالی، فرماندار شهرستان بستک در این باره گفته: جوانی حدودأ 30 ساله اهل کوخرد شهرستان بستک (19 دی ماه) به منطقه مروا بستک رفت و تا امروز (21 دی ماه) اطلاعی از وی در دسترس نبود. از ساعات اولیه تیم امدادی در جستجوی فرد مفقود شده بودند و به دلیل بارش باران و صعب العبور بودن منطقه مروا ورود به این منطقه برای امدادگران خطرناک شده بود. با کوشش نیرو های امدادی ساعتی پیش جسد این جوان بستکی پیدا شد.

وقوع این سیل خسارات دیگری نیز در پی داشت؛ از جمله تخریب منازل مسکونی، تخریب مدارس، از بین رفتن پل ها و راه های ارتباطی، تلف شدن دام ها و... اما این مسئله تا به کی باید ادامه پیدا کند؟ علت اصلی این کم توجهی چیست؟ ناگفته نماند که در جریان سیل خوزستان نیز شاهد وقوع تلفات و آسیب ها و خساراتی زیادی بودیم و مسئولان فقط برای اعلام یکسری وعده در مناطق سیل زده حاضر شدند.

بیشتر بخوانید:

  • خدمت رسانی دانشجویان هرمزگانی در مناطق سیل زده / اولویت فعالیت جهادگران امدادرسانی به محرومان است

در این بین، خوشبخانه نیرو ها و گروه های جهادی دانشجویی از هیچ یاریی به سیل زدگان استان هرمزگان دریغ نکردند و تا جایی که در توان داشتند، با وجود اینکه در ایام امتحانات به سر می برند، به ارائه خدمات به مردم مناطق سیل زده پرداختند. این امداد ها شامل پخت غذا برای سیل زدگان، انتقال سیل زدگان به مناطق امن، پاکسازی و ترمیم و بازسازی و نوسازی منازل مسکونی تخریب شده می گردد و همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 158

به "بندری ها چشم به راه یاری ، سیلاب هرمزگان را در برگرفته، اما مسئولان غافل اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندری ها چشم به راه یاری ، سیلاب هرمزگان را در برگرفته، اما مسئولان غافل اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید