بهترین چاپ رول در کدام چاپخانه انجام می گردد؟

به گزارش تور فرانسه، چاپ رول یکی از مهمترین بخش های چاپ به شمار می آید. شاید چاپخانه های کمی در ایران کار چاپ رول را بر عهده بگیرند، اما این چاپ در دنیا یکی از ارکان ها بخش های مهم صنعت چاپ به شمار می آید.

بهترین چاپ رول در کدام چاپخانه انجام می گردد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

از مهمترین اقلامی که بوسیله چاپ رول، چاپ می گردد، چاپ لیبل رول، چاپ روزنامه با چاپ رول می باشد. چاپ لیبل رول بوسیله دستگاه چاپ افست رول و چاپ فلکسو رول انجام میگردد که نسبت به تیراژ چاپ لیبل، میتوان از هر کدام جداگانه استفاده کرد. در ادامه دقیق تر به آنالیز چاپ رول می پردازیم و 10 چاپخانه برتر چاپ رول در ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

چاپ رول افست چیست ؟

چاپ رول فلکسو چیست ؟

چاپ لیبل رول چگونه انجام می گردد؟

ماشینهای چاپ رول

پیدایش ماشین های رول

آغاز کار با کاغذ رول را میتوان به ماشینی نسبت داد که در نوامبر سال 1907 میلادی توسط(هرمان گاسپر) طراحی و ساخته شده بود.

در این طرح به جای استفاده از سه سیلندر (پلیت لاستیک و سیلندر چاپ) در یک واحد یا یونیت فقط از دو سیلندر پلیت و لاستیک بهره برده میشد که در واقع سیلندرهای لاستیک برای یکدیگر نقش سیلندر چاپ یا فشار را داشتند و با عبور از میان سیلندرهای لاستیک، پشت و روی کاغذ به صورت همزمان چاپ میشد.

خاطرنشان می گردد که این سیستم امروزه نیز در ساخت ماشین های چاپ اعمال میگردد. بعدها، در سال 1912 کارخانه پالماگ در شهر (پالوئن) یک دستگاه ماشین رول ساخت که کاغذ را با سرعتی معادل 6000 فرم در ساعت چاپ و تا میکرد.

در سالهای بعد به دستگاه مزبور یک یونیت دیگر اضافه شد که در آن دو باند کاغذ روی هم به قسمت تاکن میرفت و به عبارتی دو فرم با هم به چاپ میرسید و تا میشد. برای اولین بار هفته نامه ای به شیوه افست رول در کشور سوئیس به سال 1923 و در شهر برلین به سال 1939 به چاپ رسید.

ساخت، فراوری و تکامل ماشینهای رول در زمان جنگ جهانی دوم متوقف شد تا در دهه 60 میلادی که ساخت اینگونه ماشین ها دوباره ادامه پیدا کرد به طوری که در همین سالها حدود 115 دستگاه رول ساخته و آماده به کار شد. با این ماشین ها اغلب روزنامه، مجله و کاتالوگ ها را به چاپ می رساندند.

امتیازات چاپ رول

امتیازی برای این دستگاه ها محسوب میشد به طوری که با سرعتی حدود 4 تا 6 برابر ماشین های ورقی کارها را به انجام میرساندند ماشین چاپ رول میتواند کاغذ چاپ شده را به صورت تا شده و یا به صورت رول جمع کند. چاپ کاغذهایی با گراماژ پایینتر از امتیازات این نوع ماشین است. کیفیت کار چاپ شده این دستگاهها نیز توانایی برابری با ماشینهای ورقی را دارد. در ماشین های روتاسیون رول، به علت دارا بودن اندازه برش تعیین (Cut off) کاغذ از جای تعیین قطع میگردد؛ ضمن این که با تعویض سیلندر اندازه مزبور قابل تغییر میباشد. امتیازات ماشینهای رول، باعث شد که جای خود را در صنعت چاپ هرچه بیشتر باز نمایند، به طوری که امروزه کارهای با تیراژ باال مانند روزنامه های یک یا چند رنگ، مجله، بروشورهای رنگی و کتابهای درسی با این نوع ماشینها به چاپ میرسد و میرسد و میتوان اینگونه مطرح کرد که تکامل ماشین های رول انقالب دیگری در صنعت چاپ از نظر کمیت و کیفیت بوده است

ساختمان ماشین های رول

ماشینهای رول، همانند دستگاههای ورقی، از سیستمهای مختلف برخوردار میباشند و از نظر ساختمان سیلندرها و طرز قرار دریافت آنها شکلهای مختلفی دارند.

تقسیم بندی ماشین های رول

ماشینهای رول را میتوان به دو نوع تقسیم کرد :

الف : ماشین های چاپ روزنامه : که توانایی چاپ کاغذهای 45 تا 80 گرمی را دارند و چون از مرکب کلدِست استفاده مینمایند احتیاجی به دستگاه خشک کن و خنک کن ندارند و بالافاصله بعد از چاپ وارد تاکنی شده و فرمهای 32 ،16 ،12 ،8 ،4 و حتی 64 و 96 صفحه را تحویل میدهد

ب: ماشین های رول تجارتی : که معمولا برای چاپ کارهایی با کیفیت بالا مورد استفاده قرار میگیرند. در این وجود دارد. البته در برخی 1 نوع ماشینها دستگاه خشککن و پس از این مرحله، سیستم خنککن یا کولینگ از ماشینها از (سلیکنزن) جهت نرم شدن کاغذ به قسمت تاکنی راهنمایی میگردد.

دستگاه گاز و خشککن که معمولا با گاز طبیعی، گاز مایع و یا برق استفاده میگردد. در قسمت خنک کن آب با درجه های معادل 8 تا 12 درجه سانتیگراد از درون سیلندرها به صورت گردشی یا سیرکوالسیون عبور میکند و کاغذ که از قسمت خشک کن خارج میگردد توسط رولها خنک میگردد، سپس از دستگاه سلیکون عبور میکند تا نرمی لازم در آن ایجاد گردد و در تاکنیها حالت شنمایندگی نداشته باشد. در آخرین مرحله کاغذ به قسمت تاکنی، جهت تا شدن راهنمایی میگردد. قابل ذکر است که دستگاه تاکنی نسبت به نوع کار و سفارش تنظیم میگردد.

شکل و فرم بسته بندی نیز به نوع کار بستگی دارد. برای مثال در خصوص روزنامه، از استاکرهای مخصوص استفاده میگردد که ضمن دسته کردن و شمارش اوراق در بسته های مخصوص قرار میگیرند، ولی در ماشینهایی که کتاب درسی و مجله را چاپ میکند از بسته هایی استفاده میگردد که فرمها با نوار مخصوص بسته بندی شده تا در بخش صحافی مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1037

به "بهترین چاپ رول در کدام چاپخانه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین چاپ رول در کدام چاپخانه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید