تقلید از پای عنکبوت برای فراوری ساختارهای نچسب

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، عنکبوت های کریبلات، هزاران رشته نانوالیاف را در هم تنیده و تار چسبنده ای را ایجاد می نمایند. این عنکبوت ها برای جلوگیری از گیرافتادن در تار خود، از یک ساختار شانه ای غیرچسبنده روی پاهای خود استفاده می نمایند.

تقلید از پای عنکبوت برای فراوری ساختارهای نچسب

به تازگی، محققان در مقاله ای که در نشریه ACS Applied Nano Materials به چاپ رساندند، نانوساختاری را الگودهی کردند که با الهام از ساختار شانه ای این عنکبوت ساخته شده و قابلیت نچسبیدن روی سطح دارد. این ساختار برای کنترل نانومواد چسبنده در آزمایشگاه های پزشکی، نساجی هوشمند و دیگر حوزه ها قابل استفاده است.

برخلاف بیشتر عنکبوت ها که ابریشم دارای ماده چسبناک می تنند، این نوع عنکبوت رشته ای ایجاد می نماید که دارای ساختاری شبیه به پشم است که به بدن شکار می چسبد. در طول فرآیند ساخت تار عنکبوت، ساختار شانه ای عنکبوت موسوم به کالامیستروم روی نانوالیاف بیرون آمده از شکم عنکبوت کشیده شده و این نانوالیاف به تار تبدیل می شوند.

محققان این پروژه از این که شانه های عنکبوت کریبلات به نانوالیاف نمی چسبد متعجب بودند. آنها دریافتند که این عنکبوت از راهبرد جدیدی برای کار با نانوالیاف استفاده می نماید.

پژوهشگران با تراشیدن کالامیستروم گروهی از این عنکبوت ها به مطالعه آنها پرداختند. نتایج نشان داد که برخلاف عنکبوت های معمولی، در عنکبوت های کریبلات، ساختاری شبیه به اثرانگشت در مقیاس نانو وجود دارد؛ این ساختارها روی پای عنکبوت قرار گرفته است و مانع از تماس مستقیم سطح پا با نانوالیاف می گردد و در نتیجه نیروی واندروالس چسبناک به حداقل می رسد.

برای تقلید از این نانوساختار و فراوری آن در آزمایشگاه، محققان از لیزر برای الگودهی سطح پلی اتیلن تترافتالات استفاده کردند. سپس سطح این پلیمر را با طلا پوشش دادند. آنالیز ها نشان داد که این ساختار از نظر توان نچسبیدن به سطح، مشابه نسخه طبیعی است.

این پروژه با حمایت اقتصادی برنامه هورایزن 2020 و برنامه نوآوری اجرا شده است و بخشی از بودجه کار را نیز دولت فدرال آلمان تامین نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 488

به "تقلید از پای عنکبوت برای فراوری ساختارهای نچسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلید از پای عنکبوت برای فراوری ساختارهای نچسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید