حباب یا انقلاب؟ باید منتظر باشیم

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران شاید نسل ما روزگاری را تجربه کند که دیگر ژول های کاغذی جزو نوستالژی های زندگیمان به حساب بیاید و شیی به نام کیف پول عملا بی فایده باشد. نمونه چنین اتفاقاتی تا حدی افتاده است؛ برای مثال اگر در یک قرن گذشته به انسان آن دوران می گفتید که من تصویر دوستم که در قاره دیگری زندگی می کند را می توانم در لحظه ببینم؛ احتمال اینکه به شما بگوید شما یک جادوگر هستید؛ بسیار است. شاید هم بی راه نباشد که بگوییم علم راه به واقعیت پیوستن جادوهاست.

حباب یا انقلاب؟ باید منتظر باشیم

در سال 2017 ده ها هزار پناهجوی سوریه به یک اردوگاه پناهندگان در کشور همسایه، اردن گریخته بودند و این یک مشکل اساسی برای سازمان ملل به حساب می آید. مشکل اصلی این بود که آن ها نمی توانستند برای تک تک پناهندگان کارت اعتباری برای خریدهای ضروری تهیه کنند. چراکه در گذشته برنامه جهانی غذای سازمان ملل WFP از این روش یعنی ارائه کارت های اعتباری استفاده کرده بود و به علت کارمزد تراکنش ها و ضرورت قرارداد بستن با بانک های محلی متحمل میلیون ها دلار خسارت شده بود.

از این رو WFP سراغ فناوری نوژایی به نام بلاکچین رفت که بیشتر شهرتش به عنوان فناوری زیربنایی ارز دیجیتال بیت کوین شهرت داشت. با این روش به حساب هر پناهنده مقداری پول واریز می شد و وقتی که وی به فروشگاهی می رفت هویتش را با اسکنر عنبیه تأیید می کردند و آن مبلغ را برای غذا و مایحتاج مورد نیازش دریافت می کردند.

اگر می خواهید درباره رمزارزها و دنیای بلاک چین ها بیشتر بدانید، کتاب حباب یا انقلاب نوشته نیل مهتا، آدیتیا آگاشه و پارتدتروجا را بخوانید. این اثر با ترجمه قاسم کیانی مقدم، درباره قطعات سازنده بلاکچین ها و رمزارزها است و شما نقاط قوت و ضعف آن ها را با استفاده از مطالعات موردی بررسی خواهید کرد. در واقع می توانید به عمق تبعات اجتماعی، سیاسی، مالی و فنی آن ها خواهید پرداخت. در این اثر مصاحبه هایی انحصاری که با ده ها تن از رهبران صنعت و فناوری داشته ایم بینش هایی درباره آینده آن ها به دست خواهید آورد.

نویسندگان در کتاب حباب یا انقلاب می خواهند با مثال هایی واقعی توضیحاتی ساده فهم و تحلیل هایی بدون سوگیری، به مخاطبان بیاموزند که کریپتو چگونه کار می کند، در چه جاهایی سودمند است و در چه جاهایی نیست. گفتنی است؛ بیشتر گفتمان های غالب درباره کریپتو باعث نابودی بانک ها و حکومت ها خواهد شد و صاحبنظران قدیمی می گویند که کریپتو چیزی جز کلاه برداری نیست. بسیاری از افراد اصلا نگاه نمی کنند که بدانند این فناوری ها دقیقا چه هستند و واقعا چه پتانسیلی دارند.

لقمان پاکروان در مقاله ای با عنوان تکنولوژی بلک چین و تأثیرات آن بر حرفه حسابرسی آورده است؛ فناوری بلک چین برای اولین بار به عنوان فناوری مرکزی و هسته اصلی و پشتیبان بیت کوین تعریف شده و دارای دو مبنای اصلی شامل: 1) این موضوع به عنوان سرچشمه سیستم اکوسیستم دیجیتال غیرمتمرکز و 2) به منظور اجرایی نمودن بعد از سال 2008 به عنوان مبانی اصلی این فناوری تعریف شده است که براساس آن این تکنولوژی با استفاده از تکنولوژی شبکه همکار مورد استفاده قرار می گیرد و سیستم آن همراه با رمزنگاری عمل می کند، به طوری که ترکیب این عوامل یک مجموعه تشکیل داده که آن ها را قادر می سازد که بدون هرگونه تحویل و تحول داده به یکدیگر و بدون نیاز به یک واسطه اعتباربخشی سنتی همانند یک بانک یا شبکه پردازش پرداخت با حذف واسطه ها با استفاده از قدرت شبکه های درون مجموعه اقدام نماید. در این سیستم، زنجیره فناوری ذیربط ممکن است فرصت های جدیدی را برای کاهش قابل ملاحظه هزینه های انجام معاملات را فراهم می آورد و همچنین زمان انجام معاملات را کاهش می دهد. بدین ترتیب بلک چین به صورت بالقوه برای تبدیل داده ها و حذف اختلالات سیستمی در بسیاری از صنایع از جمله حوزه خدمات مالی، بخش عمومی و اطمینان بخشی شده است و سرمایه گذاری های قابل انجام و همچنین حوزه مدیریت سرمایه گذاری در تعداد زیادی از شرکت های بزرگ با تکنولوژی بلک چین در هم تنیده شده اند.

در بخش نخست کتاب آمده است؛ اگر بخواهید درباره دنیای بلاکچین ها و رمزارزها چیزی یاد بگیرید اول باید از مشهورترین رمزارز و فناوری ساخته شده بر مبنای بلاکچین شروع کنید، که همانا فناوری بیت کوین است. و اگر بخواهید درباره بیت کوین چیزی یاد بگیرید، اول باید به یک چیز معمولی یعنی کارت اعتباری فکر کنید.

گفتنی است، کتاب حباب یا انقلاب در 192 صفحه به شمارگان یک هزار و 200 نسخه به قیمت 27 هزار تومان از سوی انتشارات مازیار راهی کتابفروشی ها شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 756

به "حباب یا انقلاب؟ باید منتظر باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حباب یا انقلاب؟ باید منتظر باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید