خبرنگاران گورباچف: هدف روسیه و آمریکا گریز از جنگ هسته ای باشد

به گزارش تور فرانسه، مسکو - خبرنگاران- آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی اظهار داشت که هدف اصلی گریز از جنگ هسته ای است و آمریکا و روسیه باید در این راستا حرکت نمایند.

خبرنگاران گورباچف: هدف روسیه و آمریکا گریز از جنگ هسته ای باشد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، میخاییل گورباچف که از سال 1985 تا 1991میلادی واپسین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود، روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری روسی اینترفاکس درباره مذاکرات هسته ای روسیه و آمریکا و تحولاتی که ممکن است در این عرصه رخ دهد، گفت: کشورهای ما دارای تجربیات بسیار زیاد برای پاسخ دادن به این سوال هستند که به چه راستای و چگونه باید حرکت کرد.

وی اضافه کرد: در استفاده از این تجربیات باید این نکته را در ذهن داشت که اگر تمایل برای دستیابی به خلع سلاح هسته ای و تقویت امنیت فزونی یابد، در آن صورت به دستاوردهای زیادی می توان دست یافت. مقامهای روسیه و آمریکا حتما باید ملاقات نموده و به توافق برسند و نکته مهم این است که برای یکدیگر قدرت نمایی ننمایند.

رئیس جمهوری اتحادیه جماهیر شوروی سابق، از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواست تا در راستا محدودیت های بیشتر در خصوص استفاده از سلاح های هسته ای گام بردارند.

گورباچف گفت: متاسفانه در دنیا، فقط کسانی وجود ندارند که برای تقویت امنیت و خلع سلاح هسته ای کوشش می نمایند و شمار مخالفان این فرایند هم اندک نیست.

وی در واکنش به سوالی در خصوص وخامت و تیرگی روابط روسیه و اروپا و اتحادیه اروپا گفت: باید به این واقعیت توجه داشت که ما هم اروپایی هستیم و از اینجا نتیجه گیری کنیم. این به آن معنی است که باید با یکدیگر به توافق برسیم و همدیگر را درک کنیم.

گورباچف به تازگی گفته بود که روسیه و آمریکا باید دکترین های نظامی خود را اصلاح و در آن به غیرقابل قبول بودن بکارگیری سلاح هسته ای اشاره نمایند.

وی گفت:در گذشته بارها با جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا ملاقات کردم و در آن موقع که وی سناتور بود از همه توافق های شوروی و آمریکا در عرصه خلع سلاح هسته ای حمایت کرد و در مقام معاون رئیس جمهوری آمریکا هم از پیمان استارت-2 که توسط مدودیف و اوباما روسای جمهوری وقت آمریکا امضا شده بود، پشتیبانی کرد.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و آمریکا دست کم هر ماه یک بسته تحریم های اقتصادی و اقتصادی در خصوص شهفرایندان روس یا شرکت های این کشور وضع می نماید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ریانووستی، لاوروف روز چهارشنبه هفته گذشته در سخنانی در کنفرانس خلع سلاح در ژنو که به صورت وبینار برگزار گردید، گفت: یکی از رویدادهای اصلی در سال 2021 باید کنفرانس آنالیز قرارداد عدم انتشار سلاح هسته ای باشد و همه کشورهای شرکت نماینده در قرارداد باید کوشش های خود را بکار گیرند تا این کنفرانس به تقویت قرارداد و نیز انسجام کوشش ها برای اجرای سه بخش قرارداد شامل عدم انتشار سلاح هسته ای، خلع سلاح و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای یاری کند.

وی ادامه داد: در رابطه با آنالیز قرارداد عدم انتشار سلاح هسته ای احتیاج به رویکرد سازنده درباره مسایل مربوط به ایجاد محدوده عاری از سلاح هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی و وسایل حمل آنها در خاورمیانه و نیز شرایط پیرامون برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

لاوروف گفت: از همه کشورها و در وهله اول دولت جدید آمریکا دعوت می کنیم کوشش ها در این عرصه های مهم برای جامعه دنیای را افزایش دهد.

وزیر امور خارجه روسیه کشورهای عضو ناتو را به نقض معاهده منع گسترش سلاح های اتمی متهم و گفت: سلاح های اتمی آمریکایی باید به قلمرو آمریکا بازگردانده شده و زیرساخت های خارجی استقرار آن ها نیز باید از بین برود.

وی گفت در گفت و گوی تلفنی اخیر با همتای آمریکایی خود گفته است که روسیه و آمریکا باید بر غیرقابل قبول بودن جنگ هسته ای تاکید و اعلام نمایند که در چنین جنگی هیچ طرفی پیروز نخواهد شد.

روسیه و آمریکا 90 درصد تسلیحات زرادخانه های هسته ای دنیا را در اختیار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1012

به "خبرنگاران گورباچف: هدف روسیه و آمریکا گریز از جنگ هسته ای باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گورباچف: هدف روسیه و آمریکا گریز از جنگ هسته ای باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید