درمان 3 میلیون زوج نابارور در اولویت دولت قرار بگیرد

به گزارش تور فرانسه، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه ای به مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که درمان آنها باید در اولویت دولت قرار بگیرد.

درمان 3 میلیون زوج نابارور در اولویت دولت قرار بگیرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه ای به مدیر عامل سازمان بیمه سلامت آورده است: 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که درمان آنها باید در اولویت دولت قرار بگیرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت

جناب آقای طاهر موهبتی

همانطور که می دانید؛ مهم ترین شاخص جمعتی هر کشوری، نرخ باروری زنان آن کشور است.

شاید در گذشته کمتر خانواده ای که از نعمت فرزند محروم بود؛ می توانست پیشرفت های پزشکی را متصور شود، اما با این وجود، ناباروران برای بهره مندی از مزایای تکنولوژی باید از استطاعت مالی خوبی برخوردار باشند؛ چرا که هزینه های درمان ناباروری در مراکز درمانی سر به فلک کشیده اند.

در حال حاضر ایران 3 میلیون زوج نابارور دارد که تسهیل درمان آن ها باید در اولویت عملکردی دولت قرار گیرد. هزینه های درمان ناباروری به حدی سنگین است که زوجین نابارور توان پرداخت آن را ندارند. در حال حاضر اگر خانوار های دهک پنجم جامعه به مدت یکسال هیچ هزینه ای برای خوراک و پوشاک خود نکنند باز هم نمیتواند از پس این هزینه ها بربیاید. هزینه هایی که موجب استرس زوجین میگردند و نتیجه فعالیت درمانی را تحت الشعاع قرار میدهند.

در این راستا نقش حمایتی بیمه های درمانی برای تأمین هزینه های درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به دنبال ابلاغ سیاست های کلی جمعیت در سال 1393 در قوانین بودجه سنواتی برنامه ای تحت عنوان کمک به اجرای سیاست های جمعیتی کشور ذیل ردیف های هزینه ای ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قررار گرفت.

انجام اقدامات و بسته های اجرایی جمعیتی کشور، ترویج زایمان طبیعی و درمان ناباروری از جمله فعالیت های تعریف شده ذیل این برنامه بوده است در سال های 1394و 1397، اعتبار این فعالیت 1500 میلیارد ریال و در نیمه سال ها 2000 میلیارد ریال بوده است. از سال 1398 که اعتبارات تحول سلامت از محل منابع حاصل از موضوع مالی ماده (46) تنظیم مقررات معین شده فعالیت حمایت از درمان ناباروری در ذیل برنامه ارائه خدمات درمانی طرح تحول سلامت قرار گرفت؛ لذا هزینه خدمت کل این ظرفیت برای سال مالی 1399 با احتساب 90 درصد تعرفه دولتی خدمات درمان ناباروری 189 میلیارد تومان است که از محل انتقال ردیف درمان ناباروری وزارت بهداشت به صندوق های درمانی بیمه های پایه قابل تأمین است بنابراین قرار دادن خدمات IVF و ICSI تحت پوشش بیمه های پایه از محل اعتبارات منابع عمومی در سال 1399 نیازمند اعتباری بیش از آنچه در لایحه درج شده است نمیباشد.

لازم به یادآوری است که با بررسی درآمد های خانوار ها این نتیجه حاصل می شود که زوجین نابارور در مراکز دولتی 50 درصد و در مراکز خصوصی 130 درصد درآمد خود را باید بابت درمان ناباروری بپردازند. به عبارت دیگر درمان این موضوع در مراکز دولتی 20 میلیون تومان و در مراکز خصوصی 50 میلیون تومان هزینه دارد.

کلا 20 درصد زوجین کشور معادل 3.5 میلیون زوج نابارور هستند، ولی کل ظرفیت خدمات دهی به علت کمبود پزشک 30 هزار سیکل درمان است. بر اساس برآوردها، خرید خدمت این میزان سیکل درمان کمتر از 200 میلیارد تومان می شود که این رقم در بودجه کشور، عددی ناچیز است. این پول در حال حاضر در بودجه کشور وجود دارد و تنها باید ردیف برای آن اختصاص داد، چرا که آن ها هزینه درمان 3.5 میلیون زوج را برآورد می کنند، در عین حال که خدمت دهی به همه زوج ها امکان پذیر نیست.

جنابعالی در مصاحبه با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران، با اشاره به خدمات ناباروری اظهار کردید: در حال حاضر بخشی از خدمات ناباروری تحت پوشش صندوق های بیمه گر قرار گرفته است و مدعی شده اید که برای انجام خدمات ناباروری در کشور اعتباری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان لازم است و به طور کلی شرایط کشور در این خصوص خوب ارزیابی شده، اما باید زمینه بهتر شدن این شرایط در کشور انجام شود.

با توجه به شرحات داده شده، در خواست تجدید نظر متناسب با گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در مبلغ خواسته شده از سوی شما از بودجه سال 1399را داریم و در صورت محقق نشدن این خواسته با عواقب سنگین آن روبرو خواهید شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 178

به "درمان 3 میلیون زوج نابارور در اولویت دولت قرار بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان 3 میلیون زوج نابارور در اولویت دولت قرار بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید