راهنمای پروژه ای بلند پروازانه برای تغییر سرمایه داری

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران، ماریانا مازوکاتو نویسنده این کتاب استدلال می نماید که در دهه های اخیر داشتن نگاه حداقلی به نقش و جایگاه بخش عمومی تفوق بیشتری در بیشتر کشورهای سرمایه داری پیشرو داشته است.

راهنمای پروژه ای بلند پروازانه برای تغییر سرمایه داری

مازوکاتو از آن دسته اقتصاددانانی است که قائل شدن صرفاً نقش تسهیل گری بازار را برای دولت در نظام سرمایه داری ناشی از نظریه های محدودنگر جریان اصلی اقتصاد می داند و همین دیدگاه های اشتباه بوده که موجب تضعیف قابلیت ها و ظرفیت های بخش عمومی در جوامع مختلف حتی پیشرفته در دهه های اخیر شده اند.

این تاکید بیش از حد بر نقش تقلیل یافته دولت موجب شده است که بسیاری از دولت ها توانایی لازم را برای حل چالش های مهمی که امروزه یا آنها روبه رو هستیم نداشته باشند از این جنبه نیز می توان مازوکاتو را کارل مارکسی دانست که با تعمق در رویه های نظری و عملی سرمایه داری در دهه های اخیر به ضعف های این سیستم به ویژه در نوع نگاه به بخش عمومی پی برده است و البته برخلاف مارکس اعتقاد دارد که نوع سرمایه داری را می توان با اصلاح مفروضات بنیادی که البته دچار سوء برداشت هستند متحول کرد.

مازوکاتو در این کتاب ابتدا با استدلال های موجه افسانه هایی را که درباره بخش عمومی و بخش خصوصی وجود دارد رد می نماید و معتقد است که رسوخ همین افسانه ها در فکر و جان جوامع بوده است که موجب شده دولت ها توانایی و قابلیت های لازم را برای اجرای وظایف خود از دست بدهند. مهم ترین موضوعاتی که وی سعی دارد از آنها افسانه زدایی کند عبارتند از: فقط کسب و کارها ارزش آفرین هستند و دولت فقط نقش تسهیل گر دارد، نقش دولت فقط برطرف و رجوع شکست های بازار است، نحوه مدیریت دولت باید همانند کسب و کارها باشد و از ریسک پرهیز کند، دولت باید بخش اعظم وظایف خود را به بخش های خصوصی واگذار کند و اینکه دولت نباید راهنمایی اقتصاد را در دست بگیرد. مرور همین موارد نشان می دهد که با چنین نگاهی بخش عمومی ظرفیت چندانی برای جهت دهی به اقتصاد تحریک نوآوری و حل چالش ها نخواهد داشت.

نویسنده تاکید دارد که در شرایط کنونی و با وجود بحران و مسائل فراوانی که فراروی بشریت قرار گرفته است از جمله تغییر اقلیم، فقر، نابرابری درون و بین جوامع، ناتوانی در پاسخ به موقع و سریع به بیماری های دنیاگیر و... باید از منظری نو به کارکرد بخش عمومی و روابط مشارکتی آن با بخش خصوصی نگاه کرد. روشن است که حل بعضی از این چالش ها مستلزم همکاری های بین المللی گسترده بین دولت ها، کسب و کارها و شهروندان است.

مازوکاتو در این کتاب نشان می دهد کدام دولت ها و یا چه نوع ویژگی هایی توانایی حل معضلات جهانی و مسائل داخلی دیرپا و مقابله با بحران ها را دارند. او بیان می نماید که مفهوم بخش عمومی در نظام سرمایه داری باید باز تعریف گردد تا دولت سیستم های مختلف همانند سلامت، آموزش، حمل و نقل و محیط زیست را به درستی و در راستای حل مسائل راهنمایی کند.

نویسنده در این کتاب استدلال می نماید که یکی از نتایج مهم تقلیل نقش دولت به اصلاح کنندگی بازار این است که بخش عمومی در هنگام مواجهه با مسائل و بحران ها به جای اعتماد به ظرفیت آژانس ها و نیروهای درونی خود، به شرکت های مشاوره و برون سپاری وظایف متوسل می گردد و هزینه های هنگفتی بر بخش عمومی تحمیل می گردد که البته در موارد زیادی نتیجه مطلوب حاصل نشده و ثروت های عمومی از بین رفته اند.

در کتاب به نمونه هایی متعدد از این شکست ها اشاره شده است. این رویه در بخش عمومی از یک سو موجب می گردد که استعدادها و قابلیت های کارکنان دولتی هدر رود و رو به کاهش بگذارد و از سوی دیگر بخشی از نیروهای نخبه و توانمند دولت به علت نداشتن فرصت کافی برای بروز استعدادها و قابلیت های خود از بخش عمومی خارج شوند و در نتیجه دولت ها روز به روز از نیروهای زبده تهی شوند.

کتاب اقتصاد ماموریت محور حاوی راهنمای پروژه ای بلندپروازانه برای تغییر سرمایه داری است. این کتاب ابتدا به آنچه بر سر راه مونشات بعدی قرار گرفته است پرداخته و سپس درمورد آنچه برای دستیابی به جسورانه ترین جاه طلبی هایمان ضروری است، چالش های امروزی، تصویرسازی دوباره اقتصاد و آینده بشر سخن گفته است. نویسنده این کتاب از آن اقتصاددانانی است که قائل شدن صرفاً نقش تسهیل گری بازار را برای دولت در نظام سرمایه داری ناشی از نظریه های محدودنگر جریان اصلی اقتصاد می داند.

کتاب اقتصاد ماموریت محور با عنوان فرعی راهنمای پروژه ای بلند پروازانه برای تغییر سرمایه داری نوشته ماریانا مازوکاتو و به ترجمه عباد تیموری در 243 صفحه و قیمت 86000 تومان از سوی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 مرداد 1402 بروزرسانی: 20 مرداد 1402 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1810

به "راهنمای پروژه ای بلند پروازانه برای تغییر سرمایه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پروژه ای بلند پروازانه برای تغییر سرمایه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید