سویه نو 30 درصد مسری تر، در بازگشایی مدارس عجله کردیم

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران، سویه های نوترکیب تازه در حال انتشار است. تازهترین سویه هم XE است که گفته می گردد نسبت به سویه BA1 اومیکرون 30 درصد مسری تر است.

سویه نو 30 درصد مسری تر، در بازگشایی مدارس عجله کردیم

در همین حال مراکز آموزشی باز هستند. دانش آموزان و دانشجویان باید حضوری در کلاس های درس شرکت نمایند. فاصله گذاری اجتماعی هم که برداشته شد. شرایطی که موجب انتقاد بعضی از خانواده ها شد. اما سویه های نوترکیب چقدر خطرناک هستند؟ آیا مراکز آموزشی باید مجازی فعالیت می کردند؟

XE تازهترین نوترکیب کرونا، ترکیبی از دو سویه BA1 و BA2 اومیکرون است. پیش از این هم دو سویه نوترکیب کرونا شناسایی شد. اما سرعت انتقال پذیری آنها با هم فرق دارد.

سویه تازه 30 درصد مسری تر سویه BA1 اومیکرون

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی درباره سویه XE می گوید: آخرین آمارها از مقدار ابتلا به سویه XE مربوط به حدود دو هفته پیش است. بیش از هزار نفر مبتلا به این سویه نوترکیب تازه در بریتانیا شناسایی شد.

ناجی ادامه می دهد: سویه XE نسبت به زیرشاخه BA2 اومیکرون 10 درصد مسری تر است. از سوی دیگر انتقال پذیری BA2 نسبت به سویه BA1 اومیکرون حدود 20 درصد انتقال پذیری بیشتری داشت.

بر اساس گفته های ناجی، سویه XE حدود 30 درصد از سویه BA1 اومیکرون مسری تر است. اما او می گوید هنوز درباره مقدار بیماری زایی آن اطلاعاتی در دست نیست و باید صبر کنیم تا آزمایشات کامل در این مورد انجام گردد.

سویه XE علاوه بر بریتانیا در کشورهای دیگری مثل چین، هندوستان، تایوان و ژاپن شناسایی شده است. ناجی هم می گوید احتمالا سویه XE در آینده سویه غالب گردد.

احتمال به وجود آمدن سویه نوترکیب در کشور

از آنجایی که سویه BA2 در کشور شناسایی شده آیا این احتمال وجود دارد سویه نوتریکیب تازه در ایران هم به وجود آید حتی اگر از کشورهای دیگر وارد نگردد؟ ناجی در این مورد می گوید همانطور که در کشورهای دیگر این رخ داد، در ایران هم این احتمال وجود دارد.

پیش از این حمید سوری، استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه شهید بهشتی به خبرنگاران گفت که سطح رعایت پروتکل های بهداشتی بعد از نوروز 50 درصد کاهش داشت. در همین شرایط و با وجود سرعت انتقال پذیری سویه تازه، بازگشایی مدارس چقدر خطرناک بود؟

عجله در بازگشایی مدارس و پاک کردن صورت مسئله

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی در این مورد می گوید: بحث بازگشایی مدارس در کشورهای دیگر هم داغ است. اما برای باز کردن مراکز آموزشی باید شرایط آن را هم داشته باشیم. نوترکیب هایی که شاهد آن هستیم به علت همین سهل انگاری هاست که به وجود آمد.

او ادامه می دهد: بیماری کووید یک بیماری تجمعی است. وقتی اجتماعات زیاد گردد احتمال انتقال آن هم زیاد می گردد. باید شرایط لازم در جلوگیری از انتقال ویروس را به وجود بیاوریم. اما در شیوه نامه های بهداشتی مدارس می بینیم که شرط فاصله برداشته شد، واکسیناسیون هم که اجباری نیست. مکان های آموزشی ما هم که تهویه مناسب ندارند. به عبارتی سه شرط بسیار مهم در جلوگیری از چرخش کووید را کنار گذشتیم.

ناجی در ادامه می گوید: فقط یک ماسک مانده که آنهم در تصاویری که منتشر می گردد بعضی آن را هم ندارند. در واقع با این کارها صورت مسئله را پاک کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی می گوید: بعد از نوروز و سفرهای نوروزی که شاهد بیشتر شدن شهرهای قرمز بودیم برای بازگشایی مدارس نباید عجله می کردیم. به این زودی نباید مدارس بازگشایی می شد.

او در سرانجام می گوید: وقتی اومیکرون شناسایی شد، بعضی بر این باور بودند که واکسیناسیون انجام شد، کرونا هم تمام شد. نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر این رخ داد. بنابراین ویروس اومیکرون چرخید و امکان به وجود آمدن نوترکیب ها را زیاد کرد. تا موقعی که اجازه بدهیم که ویروس بچرخد باید انتظار نوترکیب ها را هم داشته باشیم.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1594

به "سویه نو 30 درصد مسری تر، در بازگشایی مدارس عجله کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سویه نو 30 درصد مسری تر، در بازگشایی مدارس عجله کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید