عوارض سوراخ کردن لب و زبان

به گزارش تور فرانسه، حتما شما هم دیده اید که بعضی از نوجوانان بینی خود را سوراخ می نمایند و از آن یک گوشواره و یا نگین عبور می دهند و یا برای مثال لاله گوش شان را سه سوراخ می نمایند و از هر کدام یک گوشواره عبور می دهند. این کار (پیرسینگ) یکی از همان فرهنگ های غلطی است که از مرزها گذشته است و گریبان گیر بعضی از نوجوانان ما هم شده است.

عوارض سوراخ کردن لب و زبان

عوارض سوراخ کردن لب و زبان

ترجمه: دکتر شکیلا نیکنام

حتما شما هم دیده اید که بعضی از نوجوانان بینی خود را سوراخ می نمایند و از آن یک گوشواره و یا نگین عبور می دهند و یا برای مثال لاله گوش شان را سه سوراخ می نمایند و از هر کدام یک گوشواره عبور می دهند. این کار (پیرسینگ) یکی از همان فرهنگ های غلطی است که از مرزها گذشته است و گریبان گیر بعضی از نوجوانان ما هم شده است. این روزها در جهان سوراخ کردن بخش هایی از بدن و آویختن زیورآلات به آن، یک مد عجیب و غریب دیگر است ولی بعضی از نوجوانان پا را از این هم فراتر گذاشته و بخش هایی از زبان و یا لب را سوراخ نموده و نگین و حلقه هایی از آن عبور می دهند.

دندانپزشکان به سختی در سراسر جهان در برابر این کار ایستاده اند و آن را برای سلامت بافت های پرخون زبان و لب خطرناک می دانند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که 15 تا 20درصد نوجوانانی که چنین کاری را انجام داده اند، دچار شکستگی دندان ها و بیماری های لثه ای می شوند چون فلزاتی که در این سوراخ ها گذاشته می شوند می توانند به دندان ها ضربه وارد نموده و موجب خراش، شکستگی و حتی شکستن دندان های سالم و طبیعی فرد شوند. چون بیشتر این فلزات در بخش قدامی (جلویی) زبان کار گذاشته می شوند با اعمال فشار دایمی بر لثه ها و دندان های جلویی، به این بخش از دهان آسیب وارد می نمایند. این محققان می گویند این نوجوانان سال ها بعد ممکن است در اثر این ضربه ها و آسیب هایی که مداوم بر دندان ها و لثه های جلویی خود وارد نموده اند، دچار بی دندانی شوند و دندان های جلویی شان لق شده و بیفتد. در این مطالعه 400 نوجوان و جوان 19-18 ساله که چنین فلزاتی روی لب و زبان خود داشتند مورد آنالیز قرار گرفتند و نتایج این مطالعه هم در مجله دندانپزشکی آمریکا به چاپ رسیده است. آمارها نشان می دهد که در کشورهای غربی رواج استفاده از این نوع زیورآلات در میان نوجوانان بسیار زیاد است. فقط در شهر نیویورک آمریکا یک نفر از هر 10 نوجوان اهل این شهر از این مد غلط پیروی می نمایند. دندانپزشکان معتقدند که سوراخ کردن بافت های دهان مانند لب و زبان می توانند بسیار خطرناک باشد و عوارض کوتاه مدت و بلندمدتی را برای آنها در پی داشته باشد. حتی گاهی این فرهنگ غلط موجب مرگ نوجوانان می گردد. گاهی این فلزات سهوا بلعیده می شوند و با انسداد راه هوایی موجب مرگ نوجوانان می شوند. در این میان شکستگی های دندان و بیماری های لثه ای از عوارض طولانی مدت این روش غلط هستند. این نوجوانان به طور معمول عادت دارند که با وسیله فلزی که در زبان و یا لب خودشان دارند با دندان های جلویی و لثه آن بازی نمایند و ضربه های مداومی را بر آنها وارد نمایند این کار در طولانی مدت موجب آسیب لثه دندان ها و به مرور زمان لقی دندان های جلویی می گردد. در این مطالعه دندانپزشکان از نوجوانانی که از این مد غلط پیروی نموده و فلزاتی را در لب و یا دهان خود کار گذاشته بودند، پرسش هایی درباره روش های حفظ بهداشت دهان و دندان، خطراتی که پیرسینگ برای آنها در پی دارد ، تاریخچه پیرسینگ و اینکه این کار مخصوص چه کسانی بوده است، مطرح کردند تا بدانند این نوجوانان چرا این کار را انجام می دهند و چگونه می توان آنها را هدایت کرد تا به سمت این فرهنگ غلط کشیده نشوند. نتایج این مطالعه نشان داد که بیشتر این نوجوانان، آگاهی چندانی از عوارضی که سوراخ کردن لب و زبان برای سلامت دندان ها و لثه هایشان در پی دارد، نداشتند. از طرف دیگر بیشتر نوجوانانی که این کار را انجام می دادند تصویر ذهنی مثبتی از بدن خود نداشته و تصور می کردند با این کار زیباتر می شوند و در میان همسالانشان بیشتر جلب توجه می نمایند.

دندانپزشکان به همه والدینی که نوجوانانی دارند که به تقلید از همسالان و یا فیلم ها، به سوراخ کردن لب و یا زبان شان اصرار دارند توصیه می نمایند که برترین راه برای رهایی از عوارض بعدی این کار، پیشگیری از آن است. بیشتر نوجوانان در این سنین احتیاج به توجه و جلب توجه دارند و دوست دارند در گروه همسالان همه به آنها نگاه نمایند ولی شما می توانید روش های درست شاخص و برجسته شدن را به آنها بیاموزید. بسیاری از نوجوانان پس از شنیدن عوارض سوراخ کردن لب و زبان از این کار صرف نظر می نمایند. لب و به ویژه زبان، بخش بسیار پرخون و پرتحرکی است. سوراخ کردن زبان می تواند موجب خون ریزی شدید گردد که در بیشتر موارد احتیاج به بخیه زدن آن برای بند آوردن خون ریزی است. علاوه بر این چون این گونه کارها در مراکز بهداشتی درمانی انجام نمی گردد، بسیار امکان دارد که وسایلی که استفاده می شوند استریل و یکبار مصرف نبوده و موجب انتقال ویروس های خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت به نوجوان شوند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1333

به "عوارض سوراخ کردن لب و زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض سوراخ کردن لب و زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید