لزوم تغییر رویکرد از آموزش عرضه محور به آموزش سفارش محور

به گزارش تور فرانسه، خبرنگاران/اصفهان مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان گفت: تا زمانی که در کشور آموزش های ما عرضه محور باشد هیچ موفقیتی به دست نمی آوریم به همین علت باید به سمت آموزش های سفارش محور حرکت کنیم.

لزوم تغییر رویکرد از آموزش عرضه محور به آموزش سفارش محور

آرش اخوان، امروز (شنبه-24 مهرماه) در نشست خبری سومین مسابقه آزاد کشوری نما چینی آجر، اظهار کرد: سال ها است که اعتبار مناسب برای تجهیز ادارات به سازمان فنی و حرفه ای کشور تخصیص داده نشده است. اگر تجهیرات مناسبی نداشته باشیم چگونه می توانیم آموزش درست برای اشتغالزایی داشته باشیم. یکی از بزرگترین ضعف های ما این است که آموزش ما در کشور عرضه محور بوده است که مفید نیست.

وی اضافه نمود: در اداره استان به سمت رویکرد آموزشی سفارش محور رفتیم و در بسیاری از شهرستان های استان این کوشش شده است. در استان اصفهان این حلقه مفقوده که صاحبان صنایع و صنوف بودند را برای کار مشترک پیدا کردیم. تا مربیان در دل صنوف کار ننمایند متوجه احتیاج واقعی آن صنف برای آموزش نمی شوند و به همین علت سعی کردیم روینمودها را تغییر دهیم .

به گزارش خبرنگاران، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان گفت: در زمینه فرهنگ سازی آموزش های مهارتی در استان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و 120 هزار نفر را در استان سالیانه در بخش خصوصی و دولتی آموزش می دهیم که در سال گذشته از این 120 هزار نفر، 900 نفر را در آموزش دوگانه آموزش دادیم.

اخوان ادامه داد: برای استعدادیابی نیروهای مهارتی برگزاری مسابقات مهارتی را در دستور کار داریم. مسابقه ملی مهارت در سه سطح شهرستانی استانی و ملی برگزار می گردد که نفرات برتر به اردوی تیم ملی دعوت می شوند. در مسابقات دنیای جوانان زیر 22 سال می توانند شرکت نمایند و در کشور سال اول جوانان زیر 20 سال و سال دوم جوانان زیر 21 سال را مشارکت می دهیم.

وی اضافه نمود: در کنار این مسابقات رقابت های آزاد را داریم که شرایط شنیده شدن بهتر را دارد و در این مسابقات افراد با مهارت بدون محدودیت سنی شرکت می نمایند که در نتیجه خبرگان مهارتی شناسایی می شوند. حسن مسابقات آزاد این است که مستقیما با اسپانسر جلو می رویم و شرکتی را پیدا کردیم که به شکل تخصصی در آجر نما کار می نماید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان توضیح داد: صاحب این شرکت یک مسابقه را ترتیب می دهد و شاغلانی که در نمای آجر کار می نمایند از سراسر کشور در رقابت ها شرکت می نمایند و پس از چهار روز آموزش برای مسابقات آماده می شوند. مدل آزمون مانند مسابقات دنیای است و با شناخت نفرات برتر این افراد به نمایندگی های شرکت مورد نظر معرفی می شوند و به تدریج می توانند در عرصه بین المللی هم ظاهر شوند.

اخوان گفت: در صنعت سنگ استان طبق تحقیقی که انجام دادیم بیشتر از نفت می توانیم عایدی داشته باشیم اما نیروهای سنگبری ها را بیشتر اتباع خارجی تشکیل می دهند. تا زمانی که عرضه محور در آموزش کار کنیم با مشکل کمبود نیرو روبرو هستیم. این نگاه را تغییر دادیم و در شرکت صنعتی محمود آباد در صنعت سنگ حرکت های خوبی را انجام داده ایم. هرچه بتوانیم مشارکت بخش خصوصی را در آموزش های سفارش محور بیشتر کنیم پیروز تر خواهیم بود.

اخوان اضافه نمود: در حوزه معدنی هم به طور جدی ورود می کنیم و اصل موضوع ارتباط گیری درست با بخش های مختلف است. فرهنگ غلط پشت میز نشینی مملکت را فلج نموده است به همین علت شورای مهارت را راه اندازی نموده ایم تا فرهنگ مهارت آموزی و کار را به جای مدرک گرایی ترویج کنیم. در آلمان 70 درصد در پی مهارت آموزی می فرایند که در ایران کاملا برعکس است.

وی گفت: این مسابقات محک خوبی برای افراد است و نفرات فرصت ارتقای مهارت خود را دارند و در هیچ جای دنیا فردی که مهارت کافی داشته باشد بیکار نخواهد بود.

استفاده از نمای خشک 35 درصد مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهد

بعلاوه رضا چینی- عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان، گفت: به مقوله مهارت در کشور به درستی پرداخته نشده است و دانشجویان فارغ التحصیل مهارت کافی برای جذب بازار کار ندارند. در سه سال گذشته با دریافت مجوزی که از اداره فنی و حرفه ای گرفته ایم آموزش های مداومی را در سطح کشور داشته ایم و سالیانه 20 هزار نفر ساعت متعهد به آموزش مهارتی هستیم.

وی اضافه نمود: احتیاج اروپایی ها به پرسنل مهارتی زیاد است و افرادی که آموزش کافی ببینند قطعا برای آنان کار زیاد است. ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال احتیاج به 50 میلیون مترمربع نماسازی دارد و بالغ بر پنج میلیون نفر احتیاج به کار در بخش نما دارند. سه برابر مصرف انرژی در منزل های مسکونی کشور بیشتر از میانگین دنیای است که یکی از دلایل آن نبود دیوارهای مناسب است که نمای اصولی ندارند. نماسازی باید به سمت نمای خشک حرکت کند.

چینی ادامه داد: هدف اصلی ما استفاده از چسب نما به جای ملات آجری است و در سیستم سنتی 2 تا 8 سانتیمتر ملات پشت آجر می ریختیم. امروز به علت پرت انرژی ساختمان باید نما چینی آجر خشک گردد تا 35 درصد از هدر رفت انرژی جلوگیری گردد. سال جاری سعی داریم این روش را آموزش دهیم و در مسابقات اجرچینی این روش مهارتی آموزش داده می گردد.

مدیرعامل شرکت آجر نماچین، گفت: روش اجرایی نمای ساختمان های بلندمرتبه باید تغییر کند که در مبحثِ 2800 ساختمان ها از یک ارتفاع معین باید از نمای خشک استفاده نمایند و تمام واحدهای مسکونی استان روزانه 17 میلیون متر مکعب مصرف گاز دارند که در فصل سرما مصرف سه برابر می گردد به همین علت باید از پرت انرژی جلوگیری کنیم. خود را ملزم می دانیم که در سراسر کشور این آموزش را تسری دهیم تا از نمای خشک در ساخت و سازه ها بهره ببریم.

چینی گفت: دانشجویان باید این مهارت را فرا بگیرند و اگر این روش را جدی بگیرند می توانند عایدیزایی خوبی برای خود داشته باشند. زمان ساخت مسکونی به جای یک تا دو سال باید به شش ماه کاهش یابد. در دیواره پیرامون با روش نمای خشک عرض ساختمان در داخل را تا 15 سانتیمتر کاهش می دهیم و وزن سازه تا یک سوم کاهش می یابد و در کل به فضای سبز بهتر هم یاری می نماید.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان، اضافه نمود: آجر فراوریی ما برای کف ساختمان هم استفاده می گردد و محصول فراوریی برای منطقه ها مختلف آب و هوایی مناسب است. سهم صادرات آجر ایران در بازارهای دنیای اندک است و باید خود را به عنوان یک برند معتبر معرفی کنیم و بالغ 70 رنگ آجر را با ماندگاری رنگ بالا می توانیم فراوری کنیم.

وی اظهار کرد: باید خواب سرمایه را کوتاه تر کنیم و به سمت ساختمان های صنعتی برویم. ارتباط صنعت و دانشگاه باید بهتر گردد، اما دستورالعمل های دانشگاهی سد راه این ارتباط شده اند. مواد اولیه قوی در ایران برای فراوری آجر داریم و از نظر فناوری نسبت به دنیا عقب نیستیم، اما مشکل اصلی مصرف بیش از حد انرژی در کشور است. 58 میلیون متر مکعب مصرف روزانه گاز در استان است که سعی داریم این مصرف را استاندارد سازی کنیم.

چینی گفت: آجر خشک حدود 30 درصد گران تر از روش سنتی است. انرژی مصرفی ما برای فراوری آجر از فروردین تا کنون چهار برابر بیشتر شده است.

وی گفت: از سراسر استان های کشور در مسابقات آجرچینی شرکت نماینده داریم و افراد به خوبی در کارگاه آموزشی توجیه می شوند. یکی از مسائل در استان این است که در استان اصفهان 65 هزار نفر بیمه ساختمانی هستند که در ساختمان ها مشغول کار نیستند و فقط آموزش دیده اند. راه چاره اجرایی این است که هر ساختمانی باید فهرست کارگران خود را به سازمان تامین اجتماعی بدهد تا متناسب با ساعت کاری روزانه بیمه برای آنان رد گردد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان گفت: مسابقات به شکل تیمی دو نفره برگزار می گردد و بیش از 26 گروه نمی توانیم پذیرش داشته باشیم.

سومین دوره آزاد کشوری نماچینی آجر از 6 تا 10 آبان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1382

به "لزوم تغییر رویکرد از آموزش عرضه محور به آموزش سفارش محور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تغییر رویکرد از آموزش عرضه محور به آموزش سفارش محور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید