مدیریت دانش مبحثی بدیع در حکمرانی شهری است

به گزارش تور فرانسه، خبرگزاری خبرنگاران-مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به عنوان بازوی فکری و مهم ترین مرجع علمی شهرداری تهران متولی مبحث مدیریت دانش قرار گرفت و تا به امروز فعالیت های متعددی ذیل این نظام نامه با هدف بهره وری از سرمایه انسانی، صرفه جویی در زمان و هزینه و استفاده از تجربیات مدیرانی که در شهرداری تهران جابجا می شوند، شکل گرفته است.

مدیریت دانش مبحثی بدیع در حکمرانی شهری است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ وبینار تخصصی همکاری مبتنی بر مدیریت دانش در چارچوب حکمروایی هماهنگ شهری با حضور محمد منان رئیسی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، پرویز سروری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا حمیدی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان، آیدا مهربان، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد و نرگس رامک، مدیر گروه مطالعات مستندسازی تجارب و پروژه های شهری به صورت برخط برگزار شد.

در آغاز این نشست محمد منان رئیسی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: مبحث مدیریت دانش و مستندنگاری تجارب درحوزه حکمروایی مدیریت شهری، نسبت به بقیه حوزه ها و ماموریت های شهرداری نو و بدیع است و چندان مسبوق به سابقه نبوده است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: مدیریت دانش شامل فرایندهایی نظیر ارزیابی دانش، ارائه دانش، توزیع دانش و کاربرد دانش می شود تا بتوانیم دانش را به عنوان یک سرمایه ارزشمند سازمانی تلقی کنیم و از آن در جهت ارائه قوی تر و سازنده فرآیندهای مدیریت شهری استفاده کنیم.

رئیسی با اشاره به ابلاغ نامه مورخ 1399/03/31 که در جهت اجرایی شدن نظام نامه مدیریت دانش اجرا شده و حسب آن ساختار مدیریت دانش در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران شکل گرفته است، گفت: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به عنوان بازوی فکری و مهم ترین مرجع علمی شهرداری تهران متولی مبحث مدیریت دانش قرار گرفت و تا به امروز فعالیت های متعددی ذیل این نظام نامه با هدف بهره وری از سرمایه انسانی صرفه جویی در زمان و هزینه و استفاده از تجربیات مدیرانی که در شهرداری تهران جابجا می شون، شکل گرفته است.

در ادامه این نشست پرویز سروری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مدل های سیاسی، مفهومی به نام نظام سیاسی و اجتماعی داریم که در همگرایی و واگرایی بین نظام اجتماعی و سیاسی تعیین کننده نوع رفتار مدیران و مسئولان است و هر میزان نظام اجتماعی به نظام سیاسی نزدیک تر باشد و رهبران اجتماعی رهبران نظام سیاسی را مورد تایید قرار دهند، این نظام پایدارتر و ماناتر می شود.

او با تاکید بر حکمرانی مطلوب در جهت مشارکت پذیر کردن جامعه ادامه داد: برای رسیدن به حکمرانی مطلوب مدیریت شهری باید مردم را در تصمیم سازی ها سهیم کند.

سروری با اشاره به اهمیت مدیریت دانش در مدیریت شهری افزود: مدیریت دانش امکان خلاقیت های بالقوه را برای مدیریت شهری فراهم می آورد و ظرفیت های پنهان امکان ظهور و بروز می یابند و شهر را برای ارائه خدمات متنوع به شهروندان مهیا می کند. مدیریت دانش به عنوان نیاز جامعه و مدیریت شهری باید مورد توجه قرار بگیرد و باید از کمترین امکانات بیشترین بهره را ببرد. مدیریت دانش باید در نظام مدیریت یکپارچه شهری جای خود را پیدا کند.

محمدرضا حمیدی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: همه ما شیفته عملکرد متعالی و باکیفیت هستیم که تابع رفتار و حاصل اندیشه ما است. شهر دانش بنیان میسر نمی شود مگر اینکه تمام واحدها و جزئیات در شهر بر مبنای مدیریت دانش بنا نهاده شود و این نیازمند اندیشیدن دانشی و تقویت و به روز شدن دانش افراد و مدیران است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تجارب دنیای در این حوزه ادامه داد: در شهرهای بزرگ دنیا به ابر سیستم های دانشی برخورد می کنیم که زندگی دانشی شهروندان را مدیریت می کنند و در آن شهرها تفکر مجموعه ای ترکیبی-شبکه ای در اداره شهر دخیل است.

حمیدی زاده معتقد است برای اینکه عملکرد شهرداری ها بهبود پیدا کند و شهروندان شخصیت خود را در اداره شهر بیینند، مدیریت شهری باید تابع آگاهی و ادراک دانش های نوین باشد.

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان نیز گفت: در گذر از حاکمیت به حکمروایی، بحث کثرت مشارکت شهروندان باید مد نظر مدیریت شهری باشد.

او افزود: وقتی صحبت از حکمروایی می شود باید از مرزهای بسته حکمروایی عبور کرد و با شفافیت به سوی اهداف این حوزه گام برداشت و قدرت را با شهروندان توزیع کرد. همکاری شهروندان در اجرا و ارزیابی سیاست ها و قانونگرایی، نکاتی است که در حکمروایی مورد توجه قرار می گیرد.

او یکی از مهم ترین وظایف حکمروایی سیاست گذار شهری را جلب اعتماد و رضایت شهروندان دانست و افزود: سیاست گذاری های واقع گرایانه و جامع می تواند نتایج مطلوبی برای مدیریت شهری داشته باشد و کنش ها و برکنش هایی بر سیستم ها اجرا کند، بنابراین لازم است به سمت سیاست گذاری باز حرکت کنیم.

او با اشاره به راهکارهای موثر در مدیریت دانش ادامه داد: امکان ورود روش ها، دانش ها و بینش های تازه به سیاست گذاری ها را فراهم کنیم و از نگاه های سنتی به مدیریت دانش پیشگیری کنیم و به شیوه های نوین هم راستا با شهر هوشمند و تکنولوژی نوین پیش رویم.

او با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان افزود: ایجاد پایگاه دانش و چاپ کتاب تجربه شهر و رادیو دانش از اقدامات اجرایی مدیریت دانش در شهرداری اصفهان به شمار می آید.

نصوحی با ارائه پیشنهادی گفت: تعاملات بیشتر سازمان ها و ارگان ها در راستای شبکه سازی و به اشتراک گذاری دانش های به دست آمده در تعالی این راه بی تاثیر نیست.

در ادامه این نشست آیدا مهربان، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: ایجاد بستر کاملا رسمی در مبحث مدیریت دانش، به کارگیری ساختار غیر رسمی و فعال در کنار بخش رسمی، تعریف نقش های اصلی مدیریت دانش، ایجاد ساختار دانش اکتسابی به بخش مدیریت سازمانی، آموزش و مدیریت توزیع دانش های کسب شده از پیشنهادات شهرداری مشهد برای توسعه شبکه دانش در شهرداری است.

در پایان این نشست نرگس رامک، مدیر گروه مطالعات مستندسازی تجارب و پروژه های شهری افزود: در سال گذشته علاقه مندان به حوزه مدیریت دانش در شهرداری تهران، دوره های آموزشی مرتبط با این موضوع را گذراندند و به عنوان مهندسان دانش به مستندنگاری تجارب مدیران شهری پرداختند که نتیجه این اقدامات تهیه 81 بسته دانشی بوده است که در اختیار مدیران حوزه مدیریت شهری قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1542

به "مدیریت دانش مبحثی بدیع در حکمرانی شهری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت دانش مبحثی بدیع در حکمرانی شهری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید