مذاکره با فعالان نشر هند، آلبانی، لبنان، ترکیه و چین در ششمین فلوشیپ استانبول

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران؛ دومین روز از حضور موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ششمین فلوشیپ استانبول، با دیدارها و مذاکراتی پیرامون همکاری های دوجانبه میان نشر ایران و کشورهای خارجی، دنبال شد.

مذاکره با فعالان نشر هند، آلبانی، لبنان، ترکیه و چین در ششمین فلوشیپ استانبول

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

اعلام آمادگی ناشر آلبانیایی برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

گفت وگوی دوجانبه بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران با رکسپ هیدا، مدیر انتشارات Fan Noli از کشور آلبانی در ششمین دوره فلوشیپ استانبول، انجام شد و معرفی متقابل صنعت نشر ایران و فعالیت های این انتشارات آلبانیایی محورهای اصی این دیدار را تشکیل دادند.

رکسپ هیداد در این دیدار و در معرفی نشر خود، اعلام نمود: این انتشارات اولین انتشارات خصوصی در آلبانی است که در ماه مه 1991 تاسیس شد و یکی از عظیمترین ناشران در آلبانی است که دارای موقعیت های پیشرو در بازار کتاب آلبانی است. ما تقریباً همه ژانرهای کتاب را برای مخاطبان در طیف گسترده فراوری می کنیم.

مدیر انتشارات Fan Noli ادامه داد: ما دائماً در حال معرفی کتاب های جدید به خوانندگان خود، کشف اسامی و آثار جدید هستیم و تا به امروز بیش از 2000 عنوان منتشر نموده ایم. کتاب های منتشر شده ما بهترین ها از جهت اخذ جوایز معتبر ادبی است و قطعاً بهترین کتاب ها را از سراسر جهان انتخاب و ترجمه می کنیم. انتشارات Fan Noli با آژانس های عظیم ادبی همکاری می نماید و سعی می نماید از جهانی به روز گرایش های ادبی آگاه شویم و آن ها را با خواننده درمیان بگذاریم.

در ادامه گفت وگو، نمایندگان بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران به معرفی صنعت نشر کشور ایران و ظرفیت تبادل نشر با کشورهای دیگر پرداختند و گزارشی از اولین نمایشگاه بین المللی مجازی کتاب ارائه دادند.

رکسپ هیدا در ادامه علاقه خود را برای آشنایی بیشتر و خرید کتاب های ایرانی اعلام نمود و خواهان حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شد.

تمایل ناشر لبنانی به ترجمه و انتشار کتاب های کودک و نوجوان از زبان فارسی

ناصر عاصی مدیر انتشارات دارالمولف از لبنان، در گفت گو با نمایندگان بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران، دارالمولف را یک نهاد فرهنگی عظیم در لبنان معرفی کرد و گفت: دارالمولف به عنوان یک نهاد فرهنگی در زمینه چاپ، ترجمه و توزیع کتاب در موضوعات ادبیات، دائره المعارف و همچنین کتاب های بچه ها و نوجوانان فعالیت دارد.

مدیر انتشارات دارالمولف با اشاره به این که شبکه ی توزیع این انتشارات در تمامی مناطق جهان عرب گسترده است، ادامه داد: ما با طیف وسیعی از مخاطبان در جهان عرب ارتباط داریم و در نمایشگاه های بین المللی کتاب های عربی و بین المللی شرکت می کنیم و با ناشران خارجی و جهانی در رابطه با ترجمه و حق انتشار ارتباط موثری داریم.

وی در انتها گفت وگو، اشتیاق خود را برای ترجمه ی آثاری ایرانی، به ویژه ادبیات کودک اعلام نمود و گفت: ان شاءالله به زودی ترجمه هایی از آثار مربوط به ادبیات کودک به زبان عربی و انتشار آن خواهیم داشت.

تبادل رایت با نشر ایران از برنامه های آژانس ادبی Akdem ترکیه است

در یکی دیگر از دیدار های اجرا شده در قالب ششمین دوره فلوشیپ استانبول، نمایندگان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با شیما عسکر مدیر آژانس ادبی Akdem در ترکیه که پیش از این، یکی از اعضای سازمان دهنده مسابقات بین المللی زبان عربی در کشور ترکیه بوده و از سال 2013 جزو بنیانگذاران آژانس ادبی Akdem بوده است، گفت وگو کردند.

عسکر در ابتدای گفت وگو، درباره فعالیت های این آژانس ادبی گفت: این آژانس با هدف ترویج و انتشار آثار شگفت انگیز ادبی و ایجاد فرصت برای ارتباط با ادبیات جهانی است. درواقع این آژانس میخواهد پل ارتباطی بین ناشران خارجی و ناشران ترکیه باشد.

مدیر آژانس ادبی Akdem ادامه داد: در حال حاضر، آژانس ما فعالیت خود را در حوزه کشورهای عربی شروع نموده است و با مترجمان حرفه ای ترکی-عربی ارتباط دارد.

وی در ادامه ادبیات ایران را جزو ادبیات غنی معرفی کرد و گفت: اقدام به تبادل نشر بین ترکیه و ایران در دستور کار ماست.

نمایشگاه بین المللی مجازی کتاب تهران واسطه ارتباط نشر ایران و هند

گورو پراساد بات، مدیرانتشارات Wonder House Books در دومین روز از ششمین فلوشیپ استانبول، در گفت وگو با نمایندگان ایرانی به معرفی این شرکت انتشاراتی پرداخت و گفت: ما یک شرکت انتشاراتی پر رونق هستیم که در انتشار کتاب های تعاملی با کیفیت بالا برای بچه ها فعالیت می کنیم. این انتشارات، علاوه و چاپ و نشر کتاب، عظیمترین توزیع کننده کتاب در هند نیز است.

وی ادامه داد: دفاتر ما در بعضی از ایالت های عظیم هند مانند دهلی نو، بمبئی، بنگلو، چنای و کلکته و حتی در خارج از کشور با شعبه ای در کانادا واقع شده اند. ما همچنین یک انبار عظیم مستقر در نویدا داریم.

گورو پراساد بات اضافه نمود: Wonder House فعالیت خود را با تیم کوچکی از سال 2017 شروع کرد واکنون به یک انتشارات تمام عیار تبدیل شده است.

او مأموریت اصلی این انتشارات را ایجاد اشتیاق به مطالعه در بچه ها و تقویت تخیل آن ها دانست و گفت: هدف ما این است که با تعهد به کیفیت، خلاقیت و نوآوری، هدف خود را در گسترش عشق به کتاب در بین بچه ها محقق کنیم.

گورو پراساد بات ادامه داد: تا به امروز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت (آلمان)، نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه (امارات متحده عربی)، نمایشگاه کتاب بچه ها بولونیا (ایتالیا) و نمایشگاه های بین المللی دیگر کتاب در سراسر جهان شرکت داشتیم و اخیرا داشتیم که ایران یک نمایشگاه بین المللی مجازی برگزار نموده است که یقینا کار سخت و تحسین برانگیز است. این رویداد می تواند واسطه ارتباط ما با ناشران ایرانی باشد.

ادبیات کهن ایران برای اهالی ترکیه جذابیت دارد

در قالب دیدار و دیداری دیگر، سوینچ فیرات، انتشارات ZENGİN را پنجره ای به ادبیات آذربایجان معرفی کرد و گفت: هدف اصلی ما، دعوت به خواندن کتاب های غنی، آموزنده و در عین حال لذت بخش به خوانندگان است.

وی در ادامه گفت: با این که بیشتر کتاب هایی که ترجمه کردیم از زبان ترکی آذربایجانی به ترکی استانبولی است، اتفاقا کتاب هایی را درباره ادبیات کهن ایرانی مانند دیوان نظامی گنجوی که به زبان آذربایجانی ترجمه شده بود به ترکی استانبولی ترجمه کردیم.

مدیر انتشارات ZENGİN که در بخش تالار گفتگوی اولین نمایشگاه بیت المللی مجازی کتاب تهران حضور داشت، این نمایشگاه را پیروز توصیف کرد و اشتیاق خود را برای برگزاری نشست های آنلاین با ناشران ایرانی اعلام نمود و در ادامه برای تبادل بیشتر آثار مکتوب با ناشران ایرانی اظهار امیدواری کرد.

ضرورت ارائه اطلاعات آژانس های ادبی فعال ایران

کارولین ژااو در شروع Beijing Xiron Books Co., Ltd را یک شرکت چند منظوره معرفی کرد و گفت: چاپ و نشر، فراوری انیمیشن، فیلم و سریال جزو فعالیت های ماست که انتشارات بخش اصلی آن را تشکیل می دهد. این شرکت، یک شرکت نیمه خصوصی محسوب می گردد که جزو یکی از سه کمپانی عظیم در صنعت نشر کشور چین محسوب می گردد.

وی در ادامه اعلام نمود: تقاضای خرید رایت آثار مکتوب از بازار جهانی در این انتشارات رقم قابل توجهی است که شامل ژانرهای داستانی، غیرداستانی، کودک و نوجوان است. در بخش عظیمسال بخش عمده ای از کتاب های ما شامل موضوعات بازاریابی، تجارت، روانشناسی، خودیاری، تاریخ، علوم انسانی، علوم تربیتی و هنر است.

مدیر بخش حق انتشار و بازاریابی بین المللی انتشارات Beijing Xiron Books Co., Ltd در ادامه گفت وگو اظهار کرد: تجربه ی حضور در نمایشگاه های عظیم جهان همانند فرانکفورت بلونیا و لندن را داشتیم و تا به امروز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت نکردیم.

او در ادامه با اشاره به تشابهات فرهنگی بین ایران و چین تمایل خود را برای افزایش تبادل رایت و ترجمه و انتشار کتاب های ایرانی به زبان چینی، خصوصاً در موضوع ادبیات ایران ابراز کرد و در انتها، درخواست کرد تا اسامی و اطلاعات آژانس های ادبی فعال در ایران در اختیار او قرار گیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1036

به "مذاکره با فعالان نشر هند، آلبانی، لبنان، ترکیه و چین در ششمین فلوشیپ استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره با فعالان نشر هند، آلبانی، لبنان، ترکیه و چین در ششمین فلوشیپ استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید