چاه تیان؛ جاذبه طبیعی عجیب در شهرستان ازنا

به گزارش تور فرانسه، سرآب تیان یا به عبارتی به زبان محلی چشمه یا چاه تیان (طیان) نام چشمه ای است که در کوهپایه رشته کوه اشترانکوه میان روستاهای بیدستانه و تیان شهرستان ازنا استان لرستان قرار گرفته است. تیان نام دهکده ای زیبا و خوش آب و هوا در 22 کیلومتری غرب شهرستان ازنا و در شمال غربی دامنه شمالی اشترانکوه است که در مسیر جاده ازنا - دورود واقع شده است.

چاه تیان؛ جاذبه طبیعی عجیب در شهرستان ازنا

این چاه که گودالی به قطر 3 الی 4 متر و عمق 5 متر و سنگی دارد، یکی از پدیده های جالب زمین شناسی است و در اوایل بهار به طور ناگهانی و به یکباره فوران نموده و پرآب می شود. آبدهی این چشمه زیاد بوده و تا ماه ها ادامه می یابد و پس از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به همان نحو به یکباره خشک شده و تا سال آینده و دوره تازه، بی آب می شود.

کارشناسان احتمال داده اند، این امر ناشی از ذوب شدن برفهای اشترانکوه و تونل های زیر زمینی بوده و آب برف ها در این محل از زمین فوران نموده و تشکیل چشمه می دهند. با سرد شدن هوا و بارش برف در اواخر تابستان و اوایل پاییز در اشترانکوه، این چشمه نیز تا دوره یا سال آینده خشک می شود.

چشمه تیان محل سرگرمی و گردش جهانگرد ها و گردشگران است. بعلاوه رودخانه و سد تیان به همراه آبشار فصلی که در فاصله 1 کیلومتری سراب قرار گرفته است سرسبزی و منظره زیبایی به این منطقه داده و سبب جذب طبیعت گردان و دوستداران جاذبه های طبیعی به این مکان می شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 فروردین 1402 بروزرسانی: 26 فروردین 1402 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1762

به "چاه تیان؛ جاذبه طبیعی عجیب در شهرستان ازنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاه تیان؛ جاذبه طبیعی عجیب در شهرستان ازنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید