گزارش، وقتی اردوغان مخالفان و کرونا را هم سنگ هم قرار می دهد

به گزارش تور فرانسه، رئیس جمهور ترکیه٬ مخالفین سیاسی و رسانه های مخالف را به ویروس تشبیه نموده و آنان را خرابکار دانست.

گزارش، وقتی اردوغان مخالفان و کرونا را هم سنگ هم قرار می دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ٬ شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه٬ موجب نگرانی مقامات سیاسی و بهداشتی این کشور شده و حالا ترکیه از لحاظ تعداد بیماران مبتلا به کرونا و آمار فوت بیماران٬ در لیست 10 کشور نخست دنیا قرار گرفته است. با این وجود٬ بحران کرونا هم به اختلافات سیاسی بین دو ائتلاف اصلی ساختار سیاسی ترکیه انتها نداده است.

حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب راست افراطی حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی که ائتلاف جمهور را تشکیل داده اند٬ مخالفین را سرزنش می نمایند که چرا فاقد حس همبستگی و وفاق ملی هستند.

اما مخالفین نیز ساکت نمی نشینند و در مقابل٬ حزب جمهوری خلق به رهبری کمال کلیچدار اوغلو و حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر که ائتلاف ملت را تشکیل داده و در مقام اپوزیسیون قرار گرفته اند٬ دولت را به ناتوانی در مدیریت مبارزه با کرونا٬ متهم می نماید.

هر کدام از این دو ائتلاف نیز مجموعه ای از رسانه ها را در اختیار دارند که آتش باری از تنش و اختلافات سیاسی و فکری را منتشر می نمایند و چنین چیزی موجب ایجاد یک دوقطبی سیاسی و اجتماعی مشهود در ترکیه شده است.

وقتی اردوغان٬ مخالفین را ویروس خواند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه٬ سیاست مدار و رهبری نیست که با مخالفین خود٬ از درِ سازش و مدارا درآید. او همیشه با ادبیاتی بسیار تند و گزنده در خصوص مخالفین حزب خود صحبت می نماید و از تشبیهات و توصیفات گزنده گرفته تا صفات منفی متعدد٬ برایشان به کار می برد.

رئیس جمهور ترکیه٬ در آخرین سخنرانی عمومی خود٬ مخالفین سیاسی و رسانه های مخالف را به ویروس تشبیه نموده و آنان را خرابکار دانست.

اردوغان٬ در سخنرانی خود٬ آشکارا از توصیفات و ذکر تاریخ هایی یاد کرد که نشان می داد اصلی ترین منظور او٬ حزب جمهوری خلق است.

رئیس جمهور ترکیه مخالفین را خرابکار قلمداد نموده و آنان را به این متهم کرد که در جریان مبارزه با کرونا٬ به جای آن که در کنار ملت قرار بگیرند٬ با انتشار اخبار و اطلاعات جعلی و غلط٬ ذهن مردم را مشوش نموده و به کشور٬ ضربه می زنند.

او در انتها گفت: انشاءالله هم کشور ما از ویروس کرونا پاک خواهد شد و هم حوزه رسانه و سیاست٬ از ویروس هایی که برشمردم٬ پاک خواهد شد.

اگر چه این نخستین بار نیست که اردوغان٬ با ادبیاتی تند به مخالفین خود می تازد اما تشبیه مخالفین و رسانه های منتقد به ویروس٬ موضوعی است که بعضی تحلیل گران را نیز نگران نموده است.

مهمت .ی. ییلماز که در پایگاه خبری تحلیلی تی 24 همیشه علیه حزب حاکم قلم می زند٬ امروز در یک تحلیل مفصل٬ به این اشاره نموده که تشبیه مخالفین به ویروس از سوی رئیس جمهور و رهبر حزب حاکم٬ علامت و نشانه خوبی نیست.

این نویسنده همچنین اعلام نموده که از دید او و همفکرانش٬ تردیدی وجود ندارد که دولت٬ به منظور کنترل و سانسور فضای مجازی٬ صدها نفر را به کار گرفته است و جایی برای بیان انتقاد٬ باقی نگذاشته است.

پس از کرونا٬ شرایط به نفع کیست؟

یکی از محاسبات سیاسی مهم در بین احزاب سیاسی ترکیه٬ این است که پس از رهایی این کشور از چنگال ویروس کرونا٬ شرایط حزب حاکم و مخالفین چگونه خواهد بود و شرایط به نفع کدام طرف٬ تغییر خواهد نمود؟ ناظرین سیاسی بر این باورند که پاسخ به این سوال٬ به 3 موضوع مهم ربط دارد:

نخست٬ طول مدت شیوع کرونا و میزان تلفات.

دوم٬ چند و چون مدیریت مبارزه با کرونا از سوی دولت و حزب حاکم.

سوم٬ تدابیر دولت برای جبران پیامدها و خسارات مالی کرونا و کوشش برای بازگرداندن بازار٬ تجارت و توریسم به دوران پیش از شیوع کرونا.

از آنجایی که احزاب مخالف دولت٬ در شرایط فعلی٬ ابزار و امکان خاصی برای مشارکت در مبارزه با کرونا در اختیار ندارند و در عین حال٬ تمایلی به همراهی حزب حاکم در خود نمی بینند٬ طبیعتاً جنگ روانی و رسانه ای٬ تنها گزینه آنان برای ادامه جبهه گیری سیاسی و حزبی در برابر اردوغان و حامیان اوست.

آنان امیدوارند که نمایش ضعف و ناکارآمدی در مدیریت مبارزه با کرونا٬ به فرصتی برای زمین زدن حزب حاکم تبدیل گردد. اما شواهد نشان می دهد که تا اینجای کار٬ وزارت بهداشت و دو هیات علمی متولی مبارزه با کرونا٬ کارنامه موفقی از خود نشان داده اند و سخت است که مخالفین بتوانند به آرزوی ریشه کن کردن حزب عدالت و توسعه به بهانه ضعف در مبارزه با کرونا٬ دست پیدا نمایند.

حالا فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه به چهره محبوبی نزد رسانه ها و افکار عمومی ترکیه تبدیل شده و ظرفیت های ساختاری٬ تجهیزاتی و منابع انسانی وزارت بهداشت٬ توانسته توجه مردم را به سوی خود جلب کند.

رساندن تست های روزانه کرونا به عددی بیش از 30 هزار تست در روز و تامین کیت٬ تجهیزات و ملزومات پزشکی و بهداشتی و تقویت ظرفیت بیمارستان ها٬ در حد قابل قبولی بوده است.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که ترکیه تا سال 2023 میلادی شاهد برگزاری هیچ انتخاباتی نخواهد بود. معنی و مفهوم ساده این واقعیت٬ این است که حزب حاکم٬ دلیل خاصی برای ترس و نگرانی ندارد و فعلاً کار خود را می نماید.

اما احزاب مخالف٬ دست کم در شرایط فعلی٬ ابزار و امکان خاصی برای به چالش کشیدن دولت و ائتلاف جمهور ندارند. بنابراین طبیعی است که با در نظر دریافت این عوامل٬ حالا حالاها در رسانه ها٬ افکار عمومی و فضای مجازی ترکیه٬ جنگ و تنش بین حزب حاکم و مخالفین ادامه پیدا کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 443

به "گزارش، وقتی اردوغان مخالفان و کرونا را هم سنگ هم قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، وقتی اردوغان مخالفان و کرونا را هم سنگ هم قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید