11 نکته کلیدی که در خرید انواع حصیر باید بدانید

به گزارش تور فرانسه، امروزه صنعت حصیربافی طرف داران بسیار زیادی دارد. بافت انواع حصیر چوبی پیشرفت های بسیاری نموده و در طول سال های متمادی، روش های نو و ابزارهای متنوعی برای فراوری محصولات حصیری ارائه شده است. حصیربافی در کشور ما قدمت دیرینه ای داشته و تاریخچه ای وسیع برای آن وجود دارد. اولین دست سازه حصیربافی در ایران، متعلق به نقشی از شهداد است که در حدود 3000 سال پیش فراوری شده است. در ادامه کوتاه درباره تاریخچه حصیر و زیرانداز حصیری و دیگر کاربردهای آن برایتان خواهیم گفت.

11 نکته کلیدی که در خرید انواع حصیر باید بدانید

تاریخچه حصیر

حصیر چوبی در سراسر دنیا کاربردهای فراوانی دارد. از تمدن های قدیمی چین گرفته تا سومری ها در مصر و سرخ پوستان آمریکایی، همه وهمه از فراورینمایندگان عمده حصیر در اعصار گذشته بوده اند. حصیربافی در هر کشوری بر اساس فرهنگ و سنن آن منطقه انجام می گردد. بعلاوه یافته های تاریخی و آثار باستانی نشان می دهند که جنس اولین زیراندازهای بشر از حصیر بوده است.

این شغل در هر یک از نواحی ایران بر اساس گویش و زبان های محلی هر یک از آن ها نام به خصوصی دارد. در منطقه سیستان، بافت انواع محصولات حصیری را اصیل بافی می گویند و در بلوچستان، از آن به نام شگرد یاد می گردد.

در منطقه ها شمالی ایران نیز این صنعت بسیار گسترده شده است. در این منطقه ها حصیربافی از چوب پشت بند انجام می گردد و متریال اولیه این محصولات با صنایع حصیربافی سیستان و بلوچستان فرق دارد.

حصیربافی در کشورهای خارجی قدمت 5000 ساله دارد. بشر پیش از فراوری ظروف سفالی، پیروز به فراوری انواع وسایل و لوازم حصیری شده است.

جنس و ویژگی های زیرانداز حصیری

انواع حصیر چوبی و زیرانداز حصیری، با ویژگی های منحصربه فردی ارائه می شوند که این محصولات را متمایز از انواع زیراندازهای پلاستیکی و پارچه ای و… می نماید.

  • از جمله این ویژگی ها می توان به دوخت اطراف این زیراندازها اشاره نمود. اطراف و لبه های زیراندازهای حصیری را می دوزند تا بافت آن پاره نگردد و در نرود. به این ترتیب ماندگاری محصول در طول سال های متمادی بیش تر خواهد بود.
  • این الیاف حصیری قابلیت تاشو نیز دارند و به همین دلیل در طول سفر، جای کمی در بین وسایل شما اشغال می نمایند.
  • یکی از ویژگی های مهم این محصولات، مقاومت بالایی است که در برابر نور خورشید دارند. اگر این زیراندازها را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید، هیچ آسیبی به بافت آن ها وارد نمی گردد و خراب نمی شوند.
  • بعلاوه رطوبت نمی تواند، بر الیاف حصیری و محصولات فراوری شده با آن ها تأثیر بگذارد و سبب آسیب تماشا این لوازم گردد.
  • الیاف حصیری رنگ ثابتی دارند که در طولانی مدت تغییر نمی نماید. تثبیت رنگ در این محصولات نیز از ویژگی های قابل توجه آن ها است.
  • این محصولات، تار و پود بسیار محکمی دارند که به خوبی در هم تنیده شده اند و به هنگام شست وشو و جابه جایی از هم جدا نمی شوند.
  • انواع زیراندازهای حصیری کاربرد بسیاری نیز دارند. این محصولات به سادگی می توانند، جایگزین فرش و موکت های منزل شما شوند.
  • استفاده از حصیر در محیط آشپزخانه نیز بسیار متداول است. از آن جا که رطوبت و حرارت بالا آسیبی به جنس بادوام و مقاوم حصیر نمی رساند، استفاده از آن ها در آشپزخانه بسیار مناسب است.

موارد مهم هنگام تهیه حصیر

بافت انواع زیرانداز حصیری نیز یکی از قدیمی ترین روش های استفاده از صنعت حصیربافی است. فراوری انواع زیرانداز حصیر در سایزها و ابعاد مختلفی انجام می گردد.

  • قیمت
  • جنس زیرانداز
  • رنگ بندی و مدل
  • وزن حصیر
  • قابلیت شستشو

قیمت

قیمت این زیراندازها یکی از مهم ترین مواردی است که باید در حین خرید به آن توجه کنید. انتخاب هر یک از این محصولات بر اساس قیمت این اقلام سبک سنگین می گردد! و افراد بر این اساس این زیراندازها را انتخاب می نمایند.

در خرید این محصولات نیز باید به ابعاد و سایز زیراندازها دقت داشته باشید. زیرا ابعاد و سایز آن ها در هر یک از اشکال هندسی این محصولات به گونه ای خاص معین شده است. بعضی از این زیراندازها به صورت مربعی و بعضی از آن ها به صورت مستطیلی فراوری می شوند.

جنس زیرانداز

به جنس زیرانداز نیز دقت کنید. بعضی از الیاف حصیری خاصیت ضد آب دارند. از آن جا که از این زیراندازها بیشتر در مسافرت و پیک نیک استفاده می شوند، خاصیت ضد آب این محصولات بسیار موردتوجه قرار گرفته است. هر چه جنس زیرانداز حصیری شما مرغوب تر باشد، طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

رنگ بندی و مدل

انواع زیراندازهای حصیری را با رنگ بندی زیبایی ارائه می دهند. در حین خرید به رنگ و مدل این محصولات نیز توجه کنید. از آن جا که در طول سفر و پیک نیک ها، اغلب زیراندازها خاکی و گلی می شوند، بهتر است رنگ این الیاف قهوه ای باشد تا آلودگی های زیر آن معین نشوند و چشم انداز نازیبایی بر سطح زیرین زیرانداز شما ایجاد نگردد.

وزن حصیر

وزن این کالا نیز یک فاکتور مهم است که باید در حین خرید موردتوجه قرار داشته باشد. بعضی از زیراندازها به همراه یک کیف حمل نماینده ارائه می شوند که سهولت بیشتری در طول سفر ایجاد می نمایند. این کیف های حمل نماینده، دسته دار هستند و به همین دلیل می توان آن ها را برای مسیرهایی با پیاده روی های طولانی مدت نیز به کار برد.

قابلیت شستشو

یکی از مهمترین مواردی که در حین خرید زیرانداز حصیری باید موردتوجه قرار گیرد، قابلیت شست وشوی این محصولات است. انواع زیرانداز پس از هر سفر یا گردش خارج از شهر، آلوده می شوند و احتیاج به نظافت دارند. ازاین رو قابلیت شست وشوی این محصولات بسیار اهمیت دارد.

قلق های انتخاب حصیر و زیرانداز حصیری

در زمان انتخاب زیرانداز حصیری باید چند نکته را مدنظر داشته باشید تا پس از خرید، مثل بسیاری از کالاهایی که در اتخاب آن شتباه نموده ایم روانه انبار یا ته کمد نگردد.

  • الیاف زیرانداز حصیری
  • ضدآب بودن
  • ابعاد زیرانداز
  • جنس زیرانداز
  • کیفیت بافت
  • قابلیت تاشوندگی

الیاف زیرانداز حصیری

محصولات و زیراندازهای حصیری مدل های مختلفی دارند و حصیر به کاررفته در ساخت هر یک از آن ها جنس و کیفیت منحصربه فردی دارند. برای خرید هر نوع زیرانداز حصیری، باید به ضخامت این الیاف توجه داشته باشید.

ضدآب بودن

وجود خاصیت ضد آب در الیاف حصیری نیز یکی از مهم ترین مواردی است که باید آنالیز کنید. اگر جنس حصیر زیرانداز مورد نظر شما ضدآب باشد، در مسافرت ها و پیک نیک های فضای باز، دچار مشکل نمی شوید. اگر زیراندازهای حصیری را بر روی چمن های خیس پهن کنید، آسیبی به ساختار حصیری آن وارد نمی گردد و آب و رطوبت در آن ها نفوذ نمی نماید.

ابعاد زیرانداز

برای خرید زیرانداز، به تعداد نفرات خانواده خود نیز توجه داشته باشید. هر یک از این زیراندازها، ظرفیت خاصی دارند. بهتر است، زیرانداز انتخابی شما کمی بزرگ تر از اندازه احتیاج و تعداد نفرات شما باشد.

جنس زیرانداز

جنس زیرانداز انتخابی نیز بسیار اهمیت دارد. در بازارهای فروش انواع زیراندازهای حصیری، برزنتی، پلاستیکی، پارچه ای و… ارائه می شوند که در میان آن ها مدل های حصیری بیشتر موردتوجه قرار دارند. برای خرید محصولات فراوری شده از حصیر به نحوه بافت الیاف آن ها دقت کنید.

کیفیت بافت

در صورتی که حصیر انتخابی شما تار و پود محکمی نداشته باشد و الیاف آن سست باشند، نمی توان به کیفیت آن اطمینان کرد.

قابلیت تاشوندگی

در صورتی که زیراندازها بسته بندی و کیف حمل مناسبی داشته باشند، آلودگی ای در آن ها ایجاد نمی گردد و از محصول در برابر هرگونه آسیب محافظت می گردد.

برای تماشا آگهی های زیراندازهای سنتی کلیک کنید

روش شست وشوی انواع حصیر چوبی

حصیر به سادگی شسته می گردد و قابلیت شست وشوی آن افراد بسیاری را برای استفاده از این محصولات ترغیب نموده است. اما در شست وشوی انواع الیاف حصیری باید نکات بسیاری را در نظر داشته باشید. محصولات حصیری اغلب در خارج از منزل مورداستفاده قرار می گیرند، ازاین رو در معرض آلودگی های مختلف قرار دارند.

  • برای شست وشوی این محصولات باید از آب ولرم بهره ببرید. استفاده از آب با دما و حرارت بالا بر روی الیاف حصیری، اثرات سوئی بر کیفیت این اقلام بر جای می گذارد.
  • برای شستن این محصولات باید از مواد شوینده مناسبی بهره ببرید تا کیفیت شست وشو در حد مطلوبی باشد. قدرت پاک نمایندگی این مواد بسیار مهم است.
  • برای نظافت زیراندازهای حصیری ابتدا آن ها را بر روی یک سطح صاف پهن کنید و گردوغبار موجود بر روی آن ها را با یک دستمال تمیز کنید.
  • پس از تمیز کردن گردوغبار، مواد شوینده را بر روی این زیراندازها بریزید و با کمی آب آلودگی ها را از روی زیرانداز پاک کنید. برای این منظور می توانید از برس فرش نیز بهره ببرید. در این صورت فرایند شست وشوی حصیر ساده تر می گردد.

زیرانداز حصیری از دو بخش تشکیل می گردد. قسمت رویی آن ها که از جنس حصیر و الیاف سلولزی است؛ قسمت زیرین آن ها که از جنس پلاستیک است. به همین دلیل پس از شست وشوی این الیاف، در زمان کوتاهی خشک می گردد. محصولات حصیری در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند و در مجاورت این مواد، پوسته پوسته نمی شوند و رنگ آن ها نیز از بین نمی رود.

کاربردهای حصیر و زیرانداز حصیری

برای خرید هر یک از این محصولات، باید فاکتورهای متعددی را مدنظر داشته باشید. نوع کاربرد خود از این محصولات را نیز معین کنید.

  • اگر می خواهید انواع تمرینات ورزشی را بر روی زیرانداز انتخابی خود انجام دهید، بی شک باید از محصولات نرم تر و انعطاف پذیرتری بهره ببرید. در این زمینه زیراندازهای فومی بیش تر کارایی دارند. چراکه زیرانداز حصیری، سطح سفت و محکمی دارد و برای انجام حرکات ورزشی مناسب نیستند.
  • زیراندازهای برزنتی نیز در این بین یک مدل پرطرفدار و محبوب هستند که خاصیت ضدآب آن ها، بسیار مورد توجه است. انتخاب یک زیرانداز ضدآب، برای حفظ آرامش در محیط بسیار اهمیت دارد. در حین خرید این فاکتور مهم را نیز در نظر داشته باشید.
  • اگر در کف زیراندازهای حصیری شما از لایه های پارچه ای استفاده شده باشد، وزن این زیراندازها کم تر خواهد بود. بعلاوه استفاده از زیراندازهای حصیری با لایه برزنتی فومی، برای انجام تمرینات یوگا و پیلاتس نیز بسیار متداول است.
  • یکی دیگر از مدل های پرطرف دار زیراندازهای حصیری، انواع زیراندازهای اسپان باند است. از این پارچه در لایه زیرین زیرانداز حصیری استفاده می نمایند.
  • کوهنوردان یکی از مهم ترین مصرف نمایندگان زیرانداز حصیری هستند. سبک بودن وزن این محصولات برای استفاده از آن ها در سفرها و پیاده روی های طولانی مدت مقدور می باشد.
  • عایق بودن زیراندازهای حصیری در برابر گرما و سرما نیز بسیار اهمیت دارد. هرچه این زیراندازها ضخیم تر باشند، قلوه سنگ ها و شن و ماسه های موجود در طبیعت، کم تر شما را اذیت می نمایند. شما می توانید از این زیراندازها، در زیر چادرهای مسافرتی خود نیز بهره ببرید.
  • برای استفاده از این زیراندازها، پیش تر یک بار سطح آن ها را با دستمال پاک کنید.

خرید آنلاین حصیر و زیرانداز حصیری

امروزه باتوجه به پیدایش اینترنت و افزایش خریدهای غیرحضوری، امکان خرید آنلاین زیراندازهای حصیری نیز برای خریداران فراهم شده و می توانید با ورود به سایت های اینترنتی و دسته بندی مربوطه، انواع زیراندازها را آنالیز کنید.

  • ابعاد، متراژ، جنس و تمام ویژگی های زیرانداز در سایت معین شده است تا با آگاهی کامل بتوانید نسبت به خرید عمده یا جزئی اقدام کنید.
  • فراورینمایندگان باتوجه به سلیقه افراد گوناگون، متنوع ترین زیراندازها را در سایزهای 4،6،9 و 12 متر فراوری و به بازار وارد می نمایند. انواع زیراندازهای حصیری را در اشکال گوناگون ارائه می شوند تا از این طریق بتوانند رضایت تمام مشتریان را جلب نمایند.
  • توجه داشته باشید که زیراندازهای حصیری ضدآب مناسب ترین نوع زیرانداز برای استفاده در طبیعت و سواحل است. بنابراین بهتر است به هنگام خرید محصول دقت کنید.
  • متراژ محصول را نیز متناسب با تعداد نفرات خانواده انتخاب کنید. زیراندازهای 12 متری معمولاً برای 24 نفر و زیراندازهای 9 متری برای 18 نفر مناسب است. در واقع فراورینماینده، سایزهای متفاوت را برای تعداد نفرات مختلف عرضه نموده تا احتیاج هر مشتری تأمین گردد.

***

آگهی های انواع حصیر را در خبرنگاران ببینید

ابزار و مواد لازم برای بافت حصیر

حصیربافی، صنعتی است که در آن انواع ساقه ها و رشته های گیاهی را با ابزاری مخصوص می بافند. این الیاف ریشه ها و ساقه های خشکیده چوبی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. در هر ناحیه ای بر اساس پوشش گیاهی موجود در منطقه، از ابزار و لوازمی خاص برای بافت محصولات حصیری استفاده می گردد.

  • در حصیربافی اغلب از الیاف سلولزی استفاده می گردد. برای انجام این کار، به وسایل خاصی احتیاج دارید.
  • برای شروع کار، باید یک لوگو یا نخ تاب در دسترس داشته باشید که از وسایل اولیه ساخت محصولات حصیری به شمار می رود.
  • استفاده از پلار یا شانه های مخصوص بافت نیز ضرورت دارد و فرایند ساخت این محصولات را حرفه ای تر می نماید. این ابزار را در زبان عامیانه حصیرشانه می گویند.
  • داس یا ابزارهای ساده تری مثل قیچی و چاقو نیز برای بافت حصیر، مورد استفاده هستند.
  • برای بافت محصولات حصیری باید مواد خام مخصوص را تهیه کنید و با بافتن آن ها لوازم حصیری مورداحتیاج را فراوری کنید.

در هر شهر یا کشوری، الیاف سلولزی به خصوصی یافت می گردد که می توان از هر یک برای حصیربافی استفاده کرد. در بعضی منطقه ها الیافی مانند: گالی یا جگن و لی مورداستفاده هستند. در منطقه ها شمالی که فراوری برنج به صورت گسترده انجام می گردد، از ساقه برنج برای فراوری محصولات حصیری استفاده می نمایند. ساقه برنج را اصطلاحاً کلوش می نامند. سوف یا سیم یل سوم نیز یکی از مواد خام مورد استفاده در بافت این محصولات است. بعلاوه نوعی آلاله بلند نیز در ساخت این محصولات به کار می رود که آن را کولر می نامند.

این روزها برای ساخت محصولات حصیری، از دستگاه های پیشرفته و صنعتی حصیربافی استفاده می نمایند که فرایند فراوری لوازم حصیری را با سرعت بیشتری همراه می نمایند

  • یکی از مواد خام پراستفاده در فراوری محصولات حصیری، درخت داز است که عمدتاً در بلوچستان یافت می گردد.
  • ساقه گندم هم که در همه نقاط کره زمین یافت می گردد، از ابزارها و الیاف اولیه ساخت لوازم حصیری است که آن را پخل نیز می نامند.
  • برای ساخت حصیر و زیرانداز حصیری از برگ های نخل نیز استفاده می گردد که کیفیت بسیار بالایی در این اقلام ایجاد می نمایند.

مراحل فراوری و روش بافت انواع حصیر

همان طور که در ساخت محصولات حصیری در هر منطقه ای، از پوشش گیاهی خاصی استفاده می گردد، روش های بافت حصیر نیز در هر خطه ای فرق دارد.

به طور مثال مردم در شمال کشور برای بافت حصیر از نخ های دولای پنبه ای محکمی استفاده می نمایند و این نخ ها را بین دو نورد قرار می دهند. در این روش، نی ها را یکی رو و یکی زیر نخ پنبه ای می بافند. به این کار اصطلاحاً خنک کردن می گویند.

در خاتمه حصیر بافته شده را شانه می نمایند. شانه های حصیربافی، ابزاری چوبی هستند که بر روی آن ها سوراخ هایی ایجاد شده است و نخ های حصیری از میان آن ها می گذرند. ساخت انواع حصیر در منطقه ها جنوبی و شمالی با استفاده از دست انجام می گردد و این محصولات در بین صنایع دستی ما قرار می گیرند.

در نواحی جنوبی کشور این محصولات را با استفاده از الیاف نخل خرما فراوری می نمایند. پوشش ضعیف گیاهی در منطقه ها جنوبی کشور و خشکسالی های شدید، بسیاری از مردم این منطقه ها را به سمت فراوری محصولات حصیری سوق داده است.

تاروپود صنایع حصیری را رشته های انعطاف پذیر گیاهی تشکیل می دهند که به روش های مشبک و پیچشی بافته می شوند. در بافت مشبک، شبکه های منظم تری با استفاده از الیاف بامبو ایجاد می شوند اما در روش بافت مارپیچ، ابتدا باید رشته هایی به شکل طناب فراوری شوند و سپس این رشته ها در کنارهم قرار بگیرند تا وسیله نهایی فراوری گردد.

برای ساخت انواع محصولات حصیری با روش پیچشی یا مشبک باید نوع خاصی از مواد اولیه و ساقه ها و رشته های گیاهی فراهم گردد. در روش پیچشی بیش تر از الیاف نازک گیاهی استفاده می گردد. در این روش ساقه های نی و گندم و برنج بیش تر در معرض توجه قرار دارند. این رشته ها را به صورت نوار می بافند و از مرکز یک دایره به صورت مارپیچ در کنار هم قرار می دهند.

در روش بافت مشبک، برگ نخل و ترکه های نازک بید بیشتر استفاده می شوند. این الیاف باید پیش از استفاده در مقادیری آب خیسانده شوند.

انواع مختلف حصیربافی

این هنر بومی و اصیل ایرانی مدل های مختلفی دارد. بافت حصیر بر اساس رنگ ها و شیوه های بافت، دسته بندی می گردد. بعضی از مدل های پرطرف دار حصیربافی، شامل بامبوبافی، کپوبافی، مرواربافی و حصیربافی ساده و اولیه است. برای بافت حصیر در مدل بامبوبافی، معیناً از الیاف گیاه بامبو استفاده می گردد.

حصیربافی گیلان

نی خیزران نیز در این شیوه حصیربافی استفاده می گردد. این روش بیشتر در ناحیه گیلان مورد استفاده است. گیاه بامبو در اطراف نیزارها و دریاچه های این استان سرسبز یافت می گردد. هر چه حرارت و رطوبت موجود در منطقه بیشتر باشد، کیفیت گیاه بامبو نیز بیشتر خواهد بود و حصیرهای فراوری شده از آن نیز کیفیت بیشتری دارند.

فراوری حصیر چوبی با روش مرواربافی نیز در ناحیه گیلان انجام می گردد. در این منطقه از ترکه های چوبی مروار برای بافت استفاده می نمایند.

  • برای مرواربافی، باید ابتدا زائده ها و مواد اضافی چوب از آن جداسازی شوند.
  • سپس طول آن ها به سه یا چهار تکه تقسیم گردد.
  • سپس باید الیاف و ترکه های مروار در آب جوشیده گردد.
  • در این مرحله لایه های اضافی چوب مروار از آن جداسازی می شوند.
  • برای بافت این ترکه ها باید ابتدا خشک شوند و رطوبت آن ها از بین برود.
  • مروار رنگ زیبایی نیز دارد. رنگ این ترکه ها زرد است و پس از جلا دادن به رنگ طلایی ظاهر می گردد.

حصیربافی خوزستان

در این میان کپوبافی نیز یکی از مهمترین هنرهای دستی و اصیل استان خوزستان است که در نواحی شمالی شهر دزفول بسیار رایج می باشد.

  • برای بافتن حصیر در این روش از برگ درختان نخل استفاده می گردد.
  • از کپو بافی برای فراوری ظرف و ظروف آشپزخانه نیز استفاده می گردد. برای تزیین لوازم حصیری می توان بین آن ها نخ های رنگی کار کرد.
  • بعلاوه می توانید بعضی از این الیاف را رنگ آمیزی کنید و طرح و نقش های زیبایی در آن ها ایجاد کنید.
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1637

به "11 نکته کلیدی که در خرید انواع حصیر باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 نکته کلیدی که در خرید انواع حصیر باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید