Trip Advisor الگوی پیروز گردشگری الکترونیک

به گزارش تور فرانسه، در طی شش دهه گذشته، صنعت گردشگری توسعه و تنوع زیادی را تجربه نموده است و در حال حاضر به یکی از بزرگترین بخش های مالی جهان با میزان رشد سریع تبدیل شده است. گردشگری جهانی با 1.4 تریلیون دلار صادرات (بالغ بر 6% صادرات جهانی) سهم 9 درصدی از فراوری ناخالص داخلی را دارد و از هر 11 شغل موجود 1 شغل به این صنعت اختصاص یافته است. تعداد جهانگردان جهانی از 25 میلیون نفر در سال 1950 به 1087 میلیون نفر تا سرانجام سال 2013 رسیده است و پیش بینی می گردد در سال 2030 به 1.8 بیلیون نفر برسد. در این صنعت استفاده از راهکارهای تجارت الکترونیک منجر به تغییر ساختار و رشد بی سابقه آن شده است. از این رو شرکت های بسیاری در جهان با سرمایه گذاری های عظیم، درآمدهای میلیون دلاری کسب کردند و با آگاهی از پتانسیل های این بازار رقابتی، هزینه های سنگینی صرف تحقیق و توسعه نمودند. در این مقاله یکی از 10 سایت برتر رزرو آنلاین جهان تحلیل شده است و تکنیک های جلب مشتری و چگونگی پیاده سازی آن ها ارایه شده است.

Trip Advisor الگوی پیروز گردشگری الکترونیک

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ویزا کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

سایت تریپ ادوایزر (TripAdvisor.com)

قیمت سایت براساس شاخص های کمیِ فنی: 41,276,520 دلار

پیروزیت ها:

کسب جایزه بهترین سایت مسافرتی به انتخاب مردم در سال 2014

بیش از 260 میلیون بازدیدنماینده ماهانه

60 میلیون عضو

بیش از 170 میلیون نظر از مسافران درباره محل های اقامتی و جاذبه های گردشگری

45 دفتر به 28 زبان

از میان استارت آپ های بسیاری که در دنیا راه اندازی می شوند، نمونه های بسیار نادری هستند که مدل کسب و کار سودآور، پایدار و در مقیاس دنیای مثل سایت های آمازون و فیسبوک را دارند. تریپ ادوایزر که در صنعت توریسم آنلاین فعال است، پیروز به کسب جوایز متعددی شده است. مانند کسب صندلی دوم بعد از سایت بوکینگ در بین سایت های رزرو آنلاین و کسب عنوان بهترین سایت مسافرتی به انتخاب مردم در سال 2014 و بزرگترین سایت مسافرتی دنیا.

فعالیت این سایت با ارایه نقش یک وب سایت مسافرتی آنلاین به مشتریان (B2C) با قرار دادن نظر مسافران و اطلاعات شهرهای مختلف سراسر دنیا آغاز شد. هدف اولیه استیو کافر مؤسس تریپ ادوایزر، از راه اندازی این سایت فراهم کردن دسترسی مردم به نظرات و شرحات واقعی و بی غرض مسافران بوده است. تریپ ادوایز به سرعت پیروزیت چشمگیری کسب کرد و در حال حاضر 24 وب سایت برند مسافرتی را مدیریت می نماید. این سایت درآمد 945 میلیون دلاری را در سال 2013 با رشد 24% بدست آورده است. درآمد دنیای این سایت اهمیت گردشگری الکترونیک در اقتصاد را نشان می دهد.

مدل کسب و کار تریپ ادوایزر

بازدیدنمایندگان در این سایت می توانند اطلاعات سفر را از نظرات، نقدها و توصیه های مسافرانی که تجربه استفاده از خدمات موردنظر بازدیدنماینده را دارند، پیدا نموده و از سایر اطلاعات در خصوص مقصدهای مختلف برای برنامه ریزی سفر خود استفاده نمایند. درواقع تریپ ادوایزر یک سایت با محتوای فراوری شده توسط کاربران است که مدل کسب و کار بسیار پیروز آن را شکل داده است. محتوا به صورت رایگان و توسط مردم به صورت داوطلبانه فراوری می شود که شامل نظرات، نقدها، عکس های ارسالی آن ها از تجربه های شخصیشان به دور از هرگونه تبلیغی می باشد (آنچه که در زمان تصمیم گیری سفر، انتخاب مقصد/ هتل، گشت شهری و … میلیون ها مسافر تأثیر مهمی دارد). درواقع مردم بدون هیچ انتظاری اجازه می دهند که این محتوای با ارزش و به روز به همراه تعاملی که با سایت دارند برای تریپ ادوایزر درآمد جذب کند. جذب بازدیدنماینده به طور عمده به وسیله موتورهای جستجو (به خاطر این حجم عظیم اطلاعات با ارزش که مردم فراوری کردند،) به طور اتوماتیک انجام می شود. تریپ ادوایزر هیچ گونه درآمدی از مخاطبان اصلیش (ترافیک مشتریانی که سایتش را بازدید می نمایند) بدست نمی آورد و به جای آن از صاحبان بیزینس ها مثل هتل ها، رستوران ها، مراکز گردشگری، شرکت های هواپیمایی، نمایندگی ویلاهای اجاره ای و … کسب درآمد می نماید. از جمله این روش ها عبارتند از:

1- تبلیغات کلیکی: در این روش بر اساس میزان کلیکی که بازدیدنمایندگان تریپ ادوایزر روی تبلیغات هر شرکت برای رزرو آن می نمایند، صاحبان شرکت به تریپ ادوایزر هزینه پرداخت می نمایند. با وجود 260 میلیون بازدیدنماینده در ماه و لیست عظیم صاحبان تجارت های مرتبط، درآمد تقریبی تریپ ادوایزر بسیار بالا می شود. در سال 2013 تریپ ادوایزر 696 میلیون دلار معادل 74% کل درآمدش را از این روش بدست آورد.

2- نمایش تبلیغات: تبلیغ نمایندگان مبلغ ثابتی را بابت تبلیغ در یک کانال یا بخش از سایت به تریپ ادوایزر پرداخت می نمایند. در سال 2013 این روش 119 میلیون دلار معادل 12% از کل درآمد تریپ ادوایزر را تشکیل داده است.

3- درآمد به وسیله عضویت صاحبان تجارت: به کسب و کارها این امکان را می دهد که در قبال پرداخت نرخ معین عضویت، آگاهی از برند خود را در میان بیش از 260 میلیون مشتری بالقوه بالا ببرند و در بخش پروفایل، اطلاعات تماس آن ها نمایش داده شود. درآمد تریپ ادوایزر از این روش 130 میلیون دلار معادل 14% می باشد.

علاوه بر روش های مذکور، تریپ ادوایزر از سیستم همکاری شبکه ای با سیستم پرداخت کمیسیون برای درآمدهای جانبی استفاده می نماید.

آنالیز ها نشان می دهد که از یک طرف ترافیک سایت به صورت رایگان تأمین شده و از طرف دیگر کسانی که در صندلی تبلیغ نمایندگان هستند (مانند صاحبان هتل ها) به وسیله کانال شخصی آنلاین خود، دسترسی مستقیم در سایت دارند و با این امکان تریپ ادوایزر بدون احتیاج به تیم فروش گسترده، تیم حسابداری و … درآمد کسب می نماید. با مقایسه این مدل کسب و کار، صاحبنظران بر این باورند که نمی توان از این راحتتر پول درآورد!

با وجود رقابت دنیای فوق العاده بر روی تکنولوژی و کاربران اینترنتی در دنیا، احتمال پیدا کردن نمونه ای با سود تریپ ادوایزر بسیار کم است.

با توجه به آنالیز های صورت گرفته از دلایل اصلی پیروزیت تریپ ادوایزر، حجم انبوه نظرات بی طرف مسافران در طی 14 سال فعالیتش می باشد که امکان ارایه پیشنهاد به مخاطبان را فراهم می نماید. از این رو در ادامه به آنالیز جنبه هایی از پیاده سازی مزیت رقابتی آن پرداخته می شود.

امکانات سایت تریپ ادوایزر

از جمله امکانات این سایت، جستجو و فیلتر کاربردی و جامع روی اطلاعات هتل ها، پروازها، مقصدها، خانه های توریستی، معرفی برترین ها در گروه های اطلاعاتی توریستی می باشد. در این فرصت به ویژگی های متمایز سایت تریپ ادوایزر که بر موضوع بازدیدنمایندگان طراحی شده است، پرداخته می شود.

1. ایجاد نقشه سفر: تریپ ادوایزر بازدیدنمایندگان را تشویق می نماید تا نقشه سفر خود را به طور آنلاین ایجاد نمایند. در صورت ورود به فیسبوک، تصویر دوستان او که در این سایت سفرهایشان را برنامه ریزی کردند برای ترغیب بازدیدنماینده، نمایش می یابد. در این بخش جدولی از شهرها به همراه نقشه گوگل نمایش داده می شود که بازدیدنماینده با انتخاب شهرهای موردنظر، سه شرایط رفتم، می خواهم بروم و علاقه دارم را معین می نماید. برای مثال در شکل زیر بازدیدنماینده دبی رفته و به آن علاقه داشته، به بورسا و مارماریس نیز می خواهد برود.

2. درج نقد: این سایت بازدیدنماینده را تشویق می نماید تا در خصوص هتل ها، خانه های توریستی، رستوران ها، جاذبه های گردشگری که تجربه نموده است، نظرش را به مردم اعلام کند. پس از انتخاب آنچه بازدیدنماینده می خواهد نظر بدهد فرم مخصوص به آن باز می شود که امکان ارزیابی و اعلام نظر در جنبه های مختلف را فراهم می نماید. این آنالیز نشان می دهد یکی از جنبه های درآمدزایی نظرات مسافران برای تریپ ادوایزر به مخاطب شناسی و بکارگیری اصول روانشناسی برمی شود که به صورت کاملاً حرفه ای طراحی شده است.

3. ارایه پیشنهادات براساس نقدهای مسافران: پس از جمع آوری نقدهای مسافران در 4 دسته هتل ها، خانه های توریستی، رستوران ها و جاذبه های گردشگری، نوبت به استفاده هوشمندانه از آن ها برای ترویج به رزرو محل های اقامتی و بازدید از جاذبه های گردشگری می رسد.

در بخش هتل ها در لیست نتایج جستجو، علاوه بر اطلاعات هتل، جدیدترین نظرات به صورت مختصر همراه با تاریخ ثبت نمایش داده می شود. رتبه هتل براساس امتیازات کمیِ مسافران به علاوه تعداد نفراتی که امتیاز عالی به آن هتل دادند، به عنوان شاخص رضایت مسافران قبلی ذکر می شود. همچنین در کنار عکس های حرفه ای که تریپ ادوایزر از آن هتل برای مسافر ارایه نموده است، عکس هایی که خود مسافران گرفته اند نیز در اختیار بازدیدنماینده قرار داده شده است. بنابراین تریپ ادوایزر از نقدهای مردم در زمان تصمیم گیری مشتریان به صورت حرفه ای، استفاده تجاری می نماید.

در شکل 2 نمونه اطلاعاتی که تریپ ادوایزر از هر هتل نمایش می دهد، معین شده است. علاوه بر اطلاعات ارسالی از سوی مردم (کادرهای 1، 2 و 3) تریپ ادوایزر افتخار برنده شدن به انتخاب مردم را در هر نتیجه جستجو یادآوری می نماید (کادر4). چنانچه هتلی نرخ ویژه داشته باشد به صورت معین آن را ذکر می نماید. یک امکان منحصرفرد دیگر تریپ ادوایزر، مقایسه قیمت های خودش با سایت های رزرو معروف است تا به این شکل کمترین قیمت خود را به مخاطب ثابت کند (کادر 5). در اغلب موارد نرخ این سایت با سایت هایی مثل سایت بوکینگ یا موتور جستجوی Expedia برابر است ولی همین برابری هم اغلب برای اقناع مشتری کفایت می نماید.

همچنین پس از انتخاب یک هتل در صفحه مخصوص آن، نتایج امتیازات هزاران مسافر به صورت کمی ارایه شده است. در ادامه، شرح نقدها با امکان مرتب سازی براساس زبان های مختلف نیز نمایش داده شده است. علاوه بر موارد آنالیز شده نقدهای مسافران در بخش های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

4. برنامه سفر: تریپ ادوایزر در سایتش یک بخش اصلی را به فعالیت های پیشنهادی در مسیرهای مختلف اختصاص داده است. این بخش در 4 دسته جاذبه های گردشگری، فعالیت ها، تفریحات شبانه و خرید طبقه بندی شده است. در هر گروه بهترین پیشنهادات براساس امتیازات مسافران ارایه شده است که سایت های بسیاری، اطلاعات این بخش از تریپ ادوایزر را به عنوان محبوب ترین ها به اشتراک می گذارند. در بخش جاذبه های گردشگری تفکیک بندی براساس سرگرمی ها، ورزش ها، مکان های فرهنگی، دیدنی های بیرون شهر، موزه ها، جاهای دیدنی، نمایش های هنری، باغ وحش ها و آکواریوم ها قابل انجام است و هر مسافر باتوجه به علایق خود می تواند مکان هایی که برای او هیجان، شادی یا آرامش می آورد را انتخاب کند. هر جاذبه گردشگری با امتیازات و نقدهای مسافران آغاز به معرفی می شود و در نتایج اول معمولاً نقدهایی که به زبان محلی آنجا ثبت شده، نمایش داده می شود. در نمونه زیر به عنوان بهترین انتخاب مسافران در میان جاذبه های گردشگری دبی، نظر اول به زبان عربی می باشد. در خاتمه شرح صاحب آن مرکز به صورت معرفی مختصر ارایه شده است. در مکان هایی که بازدید از آن ها پولی است دکمه رزرو درج شده است که به وسیله آن مسافر می تواند پس از آشنایی کامل با جزییات، زمان بازدید، ماجراجویی و جذابیت های آنجا با توجه به تاریخ سفرش برای بازدید اقدام کند.

علاوه بر جامعیت مکان های دیدنی که پارامتر مهمی برای استقبال و اعتماد مسافران به سایت های گردشگری است، پیروزیت بخش جاذبه های گردشگری تریپ ادوایزر به ایده محبوبیت برای مردم برمی شود. جاهایی که بیشتر مسافران امتیاز عالی دادند و تجربه شادی و تفریح خود در آنجا را به اشتراک گذاشتند، می تواند بهترین پیشنهاد برای افراد زیادی باشد؛ به خصوص اگر این توصیه ها براساس علایق متفاوت دسته بندی شده باشد. این بخش یکی دیگر از رموز درآمدهای میلیون دلاری تریپ ادوایزر است. آنالیز های صورت گرفته نشان می دهد که پیروزیت این سایت به احتیاجسنجی تجربه آنلاین مسافران، نحوه طراحی امکانات سایت، استفاده از تکنیک ها و انجام فعالیت هایی است که اعتماد مخاطب را برای رجوع به تریپ ادوایزر برای برنامه ریزی سفر، پیدا کردن مکان های دیدنی و فعالیت های موردعلاقه اش در هر جای دنیا جلب می نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 97

به "Trip Advisor الگوی پیروز گردشگری الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Trip Advisor الگوی پیروز گردشگری الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید