توقف واردات موبایل از یک ماه پیش ، عرضه به صفر رسید

به گزارش تور فرانسه، به گزارش تجارت نیوز، اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن واردنمایندگان موبایل، نشان می دهد که عرضه گوشی های هوشمند تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر (به ویژه در چین)، با کاهش 38 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده که بیشترین کاهش عرضه گوشی های هوشمند ظرف یک ماه در طول تاریخ است. البته حوزه موبایل کشور نیز از اپیدمی کرونا مصون نمانده است؛ تا جایی که بازار موبایل با رکودی 60 درصدی در اسفندماه 1398 نسبت به بهمن ماه روبرو شد. در چنین شرایطی کارشناسان حوزه موبایل پیش بینی می نمایند که با ادامه این فرایند، در ماه های آینده شاهد بحرانی بی سابقه دراین بخش باشیم.

توقف واردات موبایل از یک ماه پیش ، عرضه به صفر رسید

در این رابطه حسین غروی رام، رییس هیات مدیره انجمن واردنمایندگان موبایل، ضمن ابراز نگرانی از صدمات شیوع ویروس کرونا بر بدنه صنعت موبایل گفت: در پی شیوع کرونا، بسکمک از صنایع با رکود چشمگیر اقتصادی روبرو شده اند و طرح فاصله گذاری اجتماعی، کسب وکارهای بسکمک را تحت تاثیر قرارداده است.

وی اضافه نمود: پس از اطلاعیه اخیر ستاد ملی کنترل و مبارزه با کرونا مقرر شد بعضی از کسب و کارهای غیر ضروری در استان تهران تا تاریخ 30 فروردین و در استان های دیگر تا 23 فروردین تعطیل باشند. در این بین کسب وکارهای حوزه موبایل هم قرار دارند که شامل واردنمایندگان، خرده فروشان و شرکت های خدمات پس از فروش می شوند. اگرچه همه به این موضوع باور داریم که قطع زنجیره انتشار ویروس جدید کرونا جز با رعایت فاصله اجتماعی صورت نمی گیرد، اما باید این را هم بدانیم که ادامه این فرایند به ایست چرخه اقتصادی بسکمک از کسب وکارها نیز می انجامد.

عرضه موبایل به صفر رسید

به گفته رییس هیات مدیره انجمن واردنمایندگان موبایل، در حال حاضر شرکت های واردنماینده به دلیل عدم امکال ارسال کالا از مبدا دبی، عراق و دیگر کشورها قادر به تامین کالای مورد احتیاج کشور نیستند. از سویی فروشندگان مراکز عرضه موبایل با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا چند هفته است که فروشگاه هایشان را تعطیل نموده اند. تمام این دلایل دست به دست هم داده تا بازار پر رونق شب عید برای فعالان این حوزه به کابوس تبدیل گردد.

وی اضافه نمود: رکود 300 درصدی در حوزه موبایل نسبت به مدت مشابه در سال 1397 باعث شده بسکمک از فعالان این صنعت نتوانند به تعهدات اقتصادی شان عمل نمایند. از طرف دیگر عرضه موبایل توسط شرکت های واردنماینده از 20 اسفند 1398 تا به این لحظه به صفر رسیده است و عملا شرکت ها در این بازه زمانی هیچ کالایی عرضه ننموده اند.

با وجود تعطیلی ها، مهلت تحویل اظهارنامه های اقتصادیات برارزش اضافه نموده تا 31 فروردین است

وی اضافه نمود: حال به تمام این مسائل باید مهلت تحویل اظهارنامه های اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده این فعالان را نیز بیافزاییم. اینکه به فعالان اقتصادی که با هدف قطع زنجیره انتقال و همراهی با تصمیمات دولت تن به تعطیلی کسب و کارشان داده اند و این فرایند را باید تا 30 فروردین ادامه دهند، چطور فقط تا 31 فروردین مهلت داده شده تا اظهارنامه های اقتصادیات برارزش اضافه نموده خود را تحویل دهند؟!

غروی رام با اشاره به بحران عظیم پیش روی فعالان حوزه موبایل گفت: تدابیر اتخاذ شده اقتصادی برای برون رفت از بحران کرونا بیش از آنکه کمک دهنده باشد، دردسرساز شده است. 70 هزار واحد صنفی در حوزه موبایل در سراسر کشور از شهرهای عظیم گرفته تا دورافتاده ترین مناطق درحال فعالیت هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم میلیون ها شغل را ایجاد نموده اند. اگر دولت چاره ای جهت حل بحران پیش آمده برای فعالان اقتصادی نیندیشد، بی شک در هفته های پیش رو شاهد سیل عظیمی از تعدیل نیرو، پفراینده های قضایی به دلیل چک های برگشتی و تعطیلی کسب وکارهای حوزه موبایل خواهیم بود.

رییس هیات مدیره انجمن واردنمایندگان موبایل با بیان اینکه حوزه تلفن همراه جزو معدود بخش های اقتصادی در کشور است که گردش اقتصادی آن باعث رونق اقتصادی در دیگر حوزه ها می گردد، اظهار کرد: از طرفی اهمیت موبایل و کاربرد آن در ایام سخت قرنطینه ملموس تر از گذشته شده است. عدم حمایت جدی دولت از این بخش از صنعت، نه تنها بسکمک را بیکار می نماید بلکه در کوتاه مدت به دیگر حوزه های اقتصادی نیز لطمه خواهد زد.

وی ادامه داد: این بحران در دیگر کشورها نیز اتفاق افتاده است، اما حمایت دولت ها از صنایع مولد و حوزه های اقتصادی جریان ساز همچون تکنولوژی و موبایل، باعث شده که شاغلان این حوزه ها با کمترین تهدید روبرو شوند. دولت برای زنده نگه داشتن این صنعت باید چاره ای بیندیشد.

غروی رام همچنین از نشست هم اندیشی با روسای اتحادیه ها و اصناف در آینده ای نزدیک اطلاع داد و گفت: در روزهای آینده و پس از بازگشایی واحدهای صنفی حوزه موبایل و شرکت های واردنماینده، نشستی را به همراه اتحادیه ها و اصناف مرتبط خواهیم داشت تا ابعاد خسارات وارده را آنالیز نموده و پیش بینی های خود را از آینده این صنف با ادامه فرایند فعلی به دستگاه ها و سازمان های تصمیم ساز ارائه دهیم.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 427

به "توقف واردات موبایل از یک ماه پیش ، عرضه به صفر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف واردات موبایل از یک ماه پیش ، عرضه به صفر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید