حقایق عجیب جهان که باید بدانید!

به گزارش تور فرانسه، شکی نیست که سیاره زمین انسان را به هیجان وا می دارد و این مورد برای انسان هایی که با چشم خودشان از فضا به کره زمین چشم دوختند، بیشتر صادق است. اگر کمی به عقب برویم و به سیاره زمین نگاه کلی بیاندازیم، می بینیم که چقدر همه چیز به هم پیوسته و در هم تنیده هستند. زمین با وجود تمام شکوه و عظمت خود عجیب هم است. گذشته از این واقعیت که تنها سیاره شناخته شده (تاکنون) برای زندگی است حقایق جالب و در عین حال عجیبی را در بر گرفته است. هرچه بیشتر در مورد خصوصیات زمین بدانیم، بیشتر قدر دان آن می شویم و شگفتی های بسیاری از آن را شروع به درک می کنیم. در ادامه مطلب به شرح برخی از حقایق عجیب جهان در مورد این توپ آبی رنگ و سنگی که ما آن را خانه نامیدیم، می پردازیم. با ما همراه باشید.

حقایق عجیب جهان که باید بدانید!

1- قطب های کره زمین جابجا می شوند!

یکی از حقایق عجیب جهان این است که طی 20 میلیون سال گذشته قطب های مغناطیسی هر چند صد هزار سال یا بیشتر تغییر ناگهانی انجام داده اند و به این بدان معنی است که اگر حدود 800 هزار سال پیش قطب نما را در دست داشتید به شما نشان می داد که شمال در قطب جنوب قرار داشت. این فرایند به صورت تدریجی صورت گرفته و در طی هزارها سال اتفاق می افتد. در حال حاضر قطب مغناطیسی شمالی زمین در حدود 64 کیلومتر در سال در حال تغییر جهت به سمت شمال است. و با توجه به اینکه آخرین تغییر قطب اصلی در 780،000 سال پیش اتفاق افتاده ما باید در انتظار جهش جدیدی باشیم.

2- حقایق عجیب جهان، ابر ماه

صرف نظر از اینکه ماه هر شب در چه اندازه ای در آسمان ظاهر می شود، همیشه در مرتفع ترین نقطه منظومه شمسی واقع شده است. به هنگام ظهور ابر ماه اندازه آن نسبت به زمین بسیار بزرگ است و تقریبا به یک چهارم فاصله خود نسبت به سیاره زمین می رسد. خوشبختانه ماه خیلی بزرگ و خیلی نزدیک به سیاره ما است در غیر این صورت هیچ وقت شاهد خورشید گرفتگی کامل نمی شدیم.

3- مهاجرت هوایی پستانداران

بزرگترین مهاجرت پستانداران به وسیله مهاجرت هوایی صورت می گیرد. میلیون ها میلیون خفاش ما بین جمهوری دموکراتیک کنگو و پارک ملی کاسانکا زامبیا هر سال مهاجرت هوایی انجام می دهند. با بیش از 10 میلیون خفاش هایی که سایز آن ها گاها به اندازه گربه می رسد بزرگترین مهاجرت شناخته شده پستانداران در کره زمین را انجام می دهند.

4- بزرگ ترین جاندار جهان، قارچ

وقتی صحبت از بزرگ ترین موجودات زنده روی زمین می شود می توان به راحتی در مورد نهنگ های آبی، فیل ها و درختان فکر کرد و حتی ممکن است صخره های مرجانی بزرگترین مجموعه مخلوقات به شمار بیایند. اما بزرگترین ارگانیسم گزارش شده قارچ آرمیلاریا (Armillaria) است. در سال 1992 یکی از انواع این قارچ ها در میشیگان در مساحتی به اندازه 37 هکتار پیدا شد. اما اخیرا تیم هایی که در حال بررسی یک درخت مرموز بودند، متوجه شدند که قارچ عظیم الجثه ای که حداقل2000 هکتار را پوشش می دهد و تخمین زده می شود که هزاران سال قدمت داشته باشد در میان آن درخت وجود دارد.

5- حقایق عجیب جهان، زمین های فضایی شکل

منطقه ای در اتیوپی منظره ای عجیب و غریب با ارزش بصری بالا و حقایقی جالبی که بتواند انسان را بهت رده کند، دارد. این منطقه یکی از گرم ترین، خشک ترین، پایین ترین و عجیب ترین مناطق جهان است. چشمه های داغ، گاز های سمی متساعد شده از آن، دریاچه های گداز و سراب شور باعث شده که داناکیل دپرشن (Danakil Depression) به عنوان یکی از نا ممکن ترین مناطق روی زمین نام گذاری شود حتی بر روی این سیاره که خود راهی برای زندگی پیدا کرده است.

6- آبشار زیر آب

سواحل جنوب غربی موریتیس به نظر می رسد در حاشیه یک آبشار در حال غوطه ور شدن و طغیان واقع شده است، اما این حاشیه فقط یک توهم بصری است. جریان های چرخشی اقیانوس که دارای گل و لای و ماسه هستند ، الگوی عجیبی در آن ایجاد کردند که تصویر آبشاری که در زیر آب واقع شده است می دهد. این منظره حتی به هنگام مشاهده از بالا کاملا تماشایی است و حتی می توانید در تصاویر آن را در Google Earth مشاهده کنید.

7- یادداشت های مادام کوری هنوز رادیواکتیو هستند!

دست نوشته های مادام کوری، برنده دو جایزه نوبل شیمی و فیزیک و کاشف اورانیوم و پولونیوم، هنوز رادیواکتیو هستند و محققانی که مایل به مطالعه آن ها هستند باید برای این کار برگه رضایت امضا کنند. هنوز هم بعد از گذشت بیش از 100 سال بسکمک از وسایل شخصی کوری از جمله لباس، مبلمان، کتاب آشپزی و یادداشت های آزمایشگاهی وی در خود اشعه رادیواکتیو در بر دارند و تا 1500 سال دیگر رادیواکتیو باقی خواهند ماند.

8- سوسک، قدیمی ترین حشره روی کره از حقایق عجیب جهان

سوسک ها 120 میلیون سال قبل از دایناسور ها روی زمین بودند و توانستند تا به امروز زنده به در ببرند و نسل خود را ادامه دهند. فسیل یک سوسک بزرگ 300 میلیون ساله در یک معدن زغال سنگ یافت شده است و به دانشمندان کمک می کند تصور بهتر از موجوداتی که مدت ها قبل از اولین دایناسورها روی زمین بوده اند، بدست آورند.

9- توانایی قابل توجه سار ها در حفظ انسجام

گاهی اوقات به هنگام غروب پدیده ای به وسیله صد ها یا هزاران پرنده سار در حال پرواز که پشت سر هم و درکنار در حال پرئاز هستند ایجاد می شود و از آن به عنوان murmuration یاد می شود. دانشمندان گمان می کنند که پرندگان هنگام جستجوی مکانی برای فرار از شکارچیان درگیر این نمایش جذاب می شوند. اما هنوز یک معما جای دارد که دقیقا چگونه آنها به چنین همگام سازی آکروباتیک در پرواز دست می یابند. پرواز پیوسته و منظم سار ها تا به امروز یکی از حقایق عجیب جهان است که هنوز توجیه علمی برای آن پیدا نشده است.

10- از دیگر حقایق عجیب جهان، رودخانه قلیان

هنگامی که تصور می شد برخی چیزها جزئی از افسانه هستند، یک رودخانه جوشان در اعماق آمازون پرو کشف شد. شاید به آن شکل که ما از جوشان تصور داریم نباشد اما دمای آن در نزدیکی نقطه جوش واقع شده است. این رودخانه به اندازه کافی داغ است که بتواند یک جنگل بارانی را به یک بهشت عرفانی تبدیل کند و برخی از جانداران کوچک را با دمای خود بکشد.

جهان با حدود 200 کشور و بیش از 7.5 میلیارد نفر جمعیت پر از افراد، مکان ها و چیزهای جالب، سرگرم کننده و جذاب است. هر سال نیز به حقایق عجیب جهان اضافه می شود و تعجب ما را بیش از پیش بر می انگیزد. جهانی جای های بسکمک برای کشف دارد پس هیچ وقت کنجکاوی خود را بیشتر کنید و قدم به جهانی شگفتی ها بگذارید. در بخش نظرات تفکرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 32

به "حقایق عجیب جهان که باید بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق عجیب جهان که باید بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید