ذرت های آلوده وارداتی به ایران تبدیل به الکل می شوند!

به گزارش تور فرانسه، رئیس سازمان ملی استاندارد امروز از تبدیل ذرت های آلوده به الکل اطلاع داد. این در حالی است که سال گذشته سازمان اموال تملیکی اعلام نموده بود که در آخرین جلسه در دفتر مبارزه با مفاسد مالی، مقرر شد این ذرت ها تحت شرایطی به کشور های غیرهمسایه فروخته گردد، بنابراین تعیین نیست که تا به امروز صادراتی از این محموله صورت گرفته و آیا بحث صادرات این محموله به طور کل منتفی شده یا خیر.

ذرت های آلوده وارداتی به ایران تبدیل به الکل می شوند!

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، امروز در یک نشست خبری بیان کرد که مطابق دستور رئیس جمهوری در ستاد مقابله با کرونا، ذرت های آلوده دامی امحا نشده و برای برطرف بخشی از مسائل بهداشتی مردم تبدیل الکل می شوند. تبدیل ذرت های آلوده به الکل، با نظارت وزارت بهداشت اجرایی خواهد شد.

ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان در محصولاتی همچون ذرت حجیم شده مصرف می گردد و اگر ذرت آلوده به مصرف دام شیری و پرواری برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.

ماجرای این ذرت ها مربوط به سال سال 1395 است که حدود 120 هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد و با انجام آزمایش های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شد و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

در دوازدهم مرداد ماه سال جاری نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد که رئیس جمهوری دستور توقف واردات ذرت های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر نموده و تکلیف نموده است که اگر این محموله مرجوع نگردد، باید امحا گردد.

اما شرایط امحا یا مرجوع کردن این محموله ها زمانی برای افکار عمومی اهمیت پیدا کرد که آبان ماه سال گذشته نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی - در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا 500 هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این مقدار، 350 هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما 140 هزار تن از این محموله طبق آزمایش های صورت گرفته آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می گردد. در پی این صحبت ها در فضای مجازی شایعاتی منتشر شد که به مردم هشدار می داد از مصرف محصولاتی که با ذرت تهیه می گردد، خودداری نمایند، زیرا ذرت آلوده به آفلاتوکسین وارد کشور شده است، اما سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک و وزارت کشاورزی در بیانیه مشترکی بیان کردند که کیفیت و سلامت 350 هزار تن ذرت، قبل از ورود به کشور از سوی سه مرجع نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید شده و سپس مجوز های لازم برای ترخیص صادر شده است.

در نهایت سازمان اموال تملیکی دی ماه سال گذشته بیان کرد که در آخرین جلسه ای که در این رابطه در دفتر مبارزه با مفاسد مالی برگزار، مقرر شد که این ذرت ها تحت شرایطی به کشور های غیرهمسایه فروخته می گردد تا امکان برگشت این محموله به ایران کاملا منتفی باشد. همچنین این سازمان پیش بینی نموده بود که حداقل نصف ارز خارج شده برای خرید این محموله ها بار دیگر وارد ایران گردد؛ بنابراین در شرایط فعلی تعیین نیست که اصلا بخشی از این ذرت های آلوده به کشور های غیر همسایه صادر شده یا اینکه اصلا بحث صادرات منتفی است و همه محموله به الکل تبدیل خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 518

به "ذرت های آلوده وارداتی به ایران تبدیل به الکل می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذرت های آلوده وارداتی به ایران تبدیل به الکل می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید