خبرنگاران یونهاپ:ایران خواستار خریدتجهیزات پزشکی باپول بلوکه شده درکره جنوبی است

به گزارش تور فرانسه، تهران- خبرنگاران- خبرگزاری یونهاپ از قول یک منبع دیپلماتیک کره جنوبی گفت ایران خواستار استفاده ازبخشی از دارایی های مسدود شده خود نزد بانک های کره جنوبی برای خرید تجهیزات پزشکی است.

خبرنگاران یونهاپ:ایران خواستار خریدتجهیزات پزشکی باپول بلوکه شده درکره جنوبی است

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران،حسین تنها رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی چندی پیش گفته بود مذاکراتی برای پرداخت بدهی سئول به تهران اجرا شده، اما هیچ کدام عملیاتی نشده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: مذاکرات برای بازگشت بدهی کره جنوبی به کشور آغاز شده است و قول هایی برای پرداخت آن از سوی این کشور داده شده است، اما تا به امروز شاهد هیچ اقدام عملی نبودیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام نمود: مقرر شده تا کالاهای غیرتحریمی به جای پول، دریافت شود و بتوانیم دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی وارد کشور کنیم.

یونهاپ خبرگزاری رسمی کره جنوبی روز پنجشنبه به نقل از یک منبع وزارت خارجه این کشور که نامش فاش نشده است گزارش کرد علاوه بر خرید تجهیزات پزشکی، ایران درخواست کرده است که از 10 میلیون دلار یا مبلغ بیشتری از دارایی های مسدود شده خود، برای خرید واکسن کرونا از گروه جهانی کواکس (COVAX) استفاده کند.

این منبع با اشاره به اینکه کره جنوبی هنوز به ایران اطمینان نداده است که انتقال ایمن پول را تضمین می کند، گفت: طبق قوانین ایالات متحده، اگر پول ایران از طریق بانک های آمریکایی منتقل شود باید مسدود شود لذا ما نمی توانیم با این حواله موافقت کنیم.

بر اساس اعلام روز سه شنبه بانک های کره جنوبی، حدود 10 تریلیون وون (9.2 میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک های کره جنوبی تحت تحریم های ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران، مسدود شده است.

خبرگزاری یونهاپ روز سه شنبه گزارش داد که از شهریور سال 1398، حدود 3 تریلیون وون، پول ایران در یک بانک کره جنوبی مسدود شده است. این پول توسط شعبه بانک ملت ایران در سئول واریز شده است.

گزارش می افزاید: علاوه بر این 3 تریلیون وون، حدود 7 میلیارد دلار پول نفت ایران در دو بانک کره جنوبی به نام های بانک صنعتی کره و ووری بانک مسدود شده است.

این منبع اشاره کرد که ایران امیدوار است چوی جونگ کان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی هنگام سفر به تهران در هفته آینده، راه چاره عملی برای مساله پول های بلوکه شده ارائه دهد.

این منبع گفت: صادقانه بگویم، من فکر می کنم کره جنوبی در دو سال گذشته بدون اتخاذ تدابیر مناسبی فقط وقت تلف کرده است ایران امیدوار است که معاون وزیر خارجه با برنامه ای که به ایران اجازه می دهد از پول استفاده کند به تهران بیاید.

موضوع آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی با توقیف کشتی این کشور در تنگه هرمز بار دیگر مطرح شده است با این حال این منبع وزارت خارجه کره جنوبی، این ایده را رد کرد که ممکن است توقیف این نفتکش کره ای با موضوع دارایی های مسدود شده ایران مرتبط باشد.

وی در باره آلودگی دریایی توسط این نفتکش گفت: برای حفظ توازن کشتی در آب فرایندی شامل آزادسازی نفت یا تزریق آب وجود دارد این کار شاید مسئله ای در یک اقیانوس بزرگ نداشته باشد اما خلیج فارس، منطقه خاصی است که محیط زیست آن اهمیت زیادی دارد.

به گفته این منبع، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تا به امروز دو بار به مون جائه این همتای کره جنوبی خود نامه نوشته اما تا کنون هیچ اقدام عملی از سوی کره جنوبی مشاهده نشده است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از قول مقامات وزارت خارجه این کشور از سفر هیات دیپلماتیک کره جنوبی به ایران به منظور مذاکره در مورد آزادسازی نفتکش توقیف شده خبر داد.

به گزارش خبرنگاران از یونهاپ، مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی گفتند که این هیات به سرپرستی کو کیونگ سوک، مدیرکل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه، بامداد پنجشنبه سوار هواپیما شد و قرار است از طریق قطر وارد ایران شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 936

به "خبرنگاران یونهاپ:ایران خواستار خریدتجهیزات پزشکی باپول بلوکه شده درکره جنوبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یونهاپ:ایران خواستار خریدتجهیزات پزشکی باپول بلوکه شده درکره جنوبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید