روغن سویا ممکن است بر مغز اثر بگذارد

به گزارش تور فرانسه، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند که روغن سویا نه تنها منجر به چاقی و دیابت می شود، بلکه می تواند بر بیماری های عصبی مانند اوتیسم، بیماری آلزایمر، اضطراب و افسردگی نیز تأثیر بگذارد.

روغن سویا ممکن است بر مغز اثر بگذارد

به گزارش خبرنگاران، ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس نوشت: دانشمندان دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید اظهار کرده اند تقریباً بیشتر افراد ایالات متحده از روغن خوراکی سویا استفاده می کنند. همچنین از این روغن برای سرخ کردن و در تهیه غذاهای فست فود استفاده می کنند و به دام ها نیز داده می شود. این روغن که به طور گسترده تولید و مصرف می شود، چندان هم بی ضرر نیست و سلامت انسان ها را به خطر می اندازد.

پژوهشگران اخیرا پس از آزمایش هایی که روی موش ها انجام دادند دریافتند این روغن سبب ایجاد تغییرات ژنتیکی در مغز می شود. طی این مطالعه پژوهشگران سه گروه از موش ها را مورد بررسی قرار دادند گروه اول پیرو رژیم غذایی حاوی روغن سویا، گروه دوم پیرو رژیم غذایی حاوی روغن سویا اصلاح شده با میزان کم اسید لینولئیک و گروه سوم پیرو رژیم غذایی حاوی روغن نارگیل بودند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید در سال 2015 نیز دریافته بودند روغن سویا باعث چاقی، دیابت، مقاومت به انسولین و کبد چرب در موش ها می شود. سپس در یک مطالعه در سال 2017 دریافتند اگر روغن سویا اصلاح شود و مقدار کمی اسید لینولئیک در آن باشد به میزان کمتری سبب چاقی و مقاومت به انسولین می شود.

اکنون پژوهشگران این دانشگاه در مطالعه ای که اخیرا انجام داده اند، اظهار کردند: تفاوتی بین تأثیر روغن سویا اصلاح شده و اصلاح نشده بر مغز وجود ندارد. آنها دریافتند روغن سویا تاثیر خاصی در هیپوتالاموس که در آن تعدادی از فرایندهای مهم رخ می دهد، می گذارد.

مارگاریتا کوراس کولازو، استاد علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: هیپوتالاموس وزن بدن را از طریق متابولیسم تنظیم می کند، دمای بدن را حفظ می کند، برای تولید مثل و رشد جسمی و همچنین پاسخ به استرس بسیار مهم است.

پژوهشگران دریافتند تعدادی از ژن های موش هایی که دارای رژیم حاوی روغن سویا بودند به درستی عمل نمی کردند. یکی از این ژن ها هورمون عشق یا اکسی توسین را تولید می کند. در موش ها میزان اکسی توسین موجود در هیپوتالاموس پس از مصرف روغن سویا کاهش یافته بود.

محققان سپس حدود 100 ژن دیگر را نیز کشف کردند که روغن سویا آنها را تحت تاثیر قرار می داد. آنها معتقدند این روغن نه تنها در متابولیسم انرژی بلکه در عملکرد صحیح مغز و بیماری هایی مانند اوتیسم یا بیماری پارکینسون نیز تاثیرگذار است.

آنها افزودند: دو گروه دیگر موش ها نیز که روغن سویا اصلاح شده با میزان کم اسید لینولئیک و روغن نارگیل استفاده کرده بودند نیز مشکلاتی داشتند. موش هایی که روغن سویا اصلاح شده با میزان کم اسید لینولئیک مصرف کرده بودند اختلالات ژنتیکی در بدن آنها رخ داده بود و گروه سوم که روغن نارگیل مصرف کرده بودند نیز گرچه روغن نارگیل که حاوی چربی های اشباع شده است، تغییرات بسیار کمی در ژن های هیپوتالاموس ایجاد کرده بود.

علاوه بر این، این تیم یادآور شد: یافته ها فقط مربوط به روغن سویاست نه سایر محصولات سویا یا سایر روغن های گیاهی.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 173

به "روغن سویا ممکن است بر مغز اثر بگذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن سویا ممکن است بر مغز اثر بگذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید