نشست کتابخوانی با موضوع قنات جهانی قصبه گناباد برگزار گردید

به گزارش تور فرانسه، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، نشست کتابخوانی با موضوع قنات جهانی قصبه گناباد برگزار گردید.

نشست کتابخوانی با موضوع قنات جهانی قصبه گناباد برگزار گردید

رسول صنوبری اضافه کرد: این نشست با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد و با حضور محمدرضا افضلی نویسنده کتاب داستان قنات برگزار گردید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد ادامه داد: معرفی کتاب داستان قنات به وسیله یونس سابقی و تبسم وطن دوست انجام شد.

او به حضورش در برنامه معرفی قنات دنیای قصبه گناباد اشاره نمود و گفت: در این نشست تعدادی از دانش آموزان مدرسه ابتدایی شاهد عباس زاده و مدرسه غیرانتفاعی تابش علم در کتابخانه شهید مطهری حضور داشتند و دیگر دانش آموزان در کتابخانه امام جعفر صادق (ع) به وسیله فضای مجازی در این نشست حضور داشتند.

صنوبری توضیح داد: آشنایی نسل کودک و نوجوان در سراسر ایران بویژه استان خراسان رضوی و شهرستان گناباد با سازه ارزشمند و تاریخی قنات از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به همین دلیل با همکاری پایگاه میراث دنیای قنات قصبه گناباد و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد این نشست با موضوع قنات و معرفی قنات قصبه برگزار گردید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد درباره این اثر تاریخی اظهار کرد: این قنات به طول 33 کیلومتر، از سه رشته اصلی به نامهای قصبه، دولاب نو و دولاب کهنه تشکیل شده است که مجموعا 472 میله چاه دارد. حفر کانالی با این عظمت با بیش از 320 متر با کمترین خطا در راستا یا شیب بندی از عصر هخامنشیان مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر دنیا است.

او گفت: این قنات شگفت انگیز که تاریخ آن حداقل به 2250 سال پیش باز می گردد، عمیق ترین و یکی از پر آب ترین قنات های ایران محسوب می گردد که با توجه به این ویژگی ها در پرونده قنات های یازده گانه ایران در تاریخ 25 تیر 1395 در چهلمین اجلاس کمیته میراث دنیای در شهر استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1609

به "نشست کتابخوانی با موضوع قنات جهانی قصبه گناباد برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست کتابخوانی با موضوع قنات جهانی قصبه گناباد برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید