افزایش آگاهی و آموزش؛ کلید پیشگیری از خودکشی

به گزارش تور فرانسه، خبرنگاران/زنجان مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: افزایش آگاهی و کوشش برای آموزش نیروهای ارائه دهنده خدمت می تواند نقش به سزایی در کاهش میزان خودکشی و پیشگیری از آن داشته باشد.

افزایش آگاهی و آموزش؛ کلید پیشگیری از خودکشی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

شهره نصر شامگاه امروز (24 مهرماه) در کارگاه یک روزه مدیریت انعکاس اخبار خودکشی و رسانه که در مرکز همایش های بین المللی روزبه زنجان برگزار گردید، با اشاره به فرایند افزایشی میزان خودکشی طی سال های 94 تا 97 در کشور و اینکه سالانه حدود 6 تا 8 درصد بوده و در سال گذشته این فرایند افزایشی، متوقف شده است، اظهار کرد: افزایش آگاهی و کوشش برای آموزش نیروهای ارائه دهنده خدمت، می تواند نقش به سزایی در کاهش میزان خودکشی داشته باشد.

وی در رابطه با عوامل خطر خودکشی، اضافه کرد: افکار خودکشی، احساس درماندگی، ناتوانی در کنترل خشم و تکانه ها، سابقه آسیب رساندن به خود، ابتلا به یک بیماری جدی، سابقه مسائل روانی، فقدان و از دست دادن یکی از عزیزان، شکست عاطفی، سابقه اقدام به خودکشی در نزدیکان، ناتوانی در سازگاری با محیط های جدید، مسائل مالی، سستی اعتقادات مذهبی، احساس ناامیدی و عصبانیت شدید، از جمله عوامل خطر خودکشی است.

این مسئول، در رابطه با عوامل خطرساز محیطی خودکشی، توضیح داد: مسائل و شکست های تحصیلی، بیکاری و مسائل مالی، مشکل در روابط اجتماعی یا از دست دادن صندلی اجتماعی، دسترسی آسان به وسایل مرگ بار، بروز خودکشی های محلی که اثر سرایتی دارد و شکست در روابط عاطفی نیز از جمله عوامل خطرساز محیطی خودکشی به شمار می رود.

مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با اثرات وقایع ناگوار در خودکشی، ادامه داد: درک احساس شکست و پیروز نشدن به مدت طولانی، مرگ یا از دست دادن نزدیکان، مشاجره شدید، بازداشت شدن، زندانی یا محکومیت قضایی، از دست دادن عمده دارایی ها و شبکه اجتماعی (مهاجرت، سیل یا زلزله)، تغییر اخیر در یک رابطه مهم (طلاق، شکست عاطفی) و تشخیص اخیر یک بیماری مزمن، لاعلاج یا صعب العلاج، از جمله اثرات وقایع ناگوار در خودکشی است.

نصر در رابطه با بعضی از باورهای نادرست در خصوص خودکشی، اظهار کرد: افکاری مانند انگیزه های خودکشی به راحتی ایجاد می گردد، خودکشی بدون هشدار قبلی صورت می گیرد، کسانی که در خصوص خودکشی بحث می نمایند به آن اقدام نمی نمایند، فقط افراد متعلق به طبقه خاص خودکشی می نمایند، سئوال کردن فرد در رابطه با خودکشی اشتباه است، در رابطه با خودکشی نادرست است.

وی با تاکید بر اینکه باید با خانواده های سوگوار که یکی از اعضای خانواده خود را به دلیل خودکشی از دست داده اند، همدلانه برخورد کنیم، اضافه کرد: ارتباط خوب با همدلی، گوش کردن به صحبت های این خانواده ها و افرادی که دچار رنج شده اند، تاثیر بسیار مثبتی دارد.

این مسئول، با بیان اینکه آخرین آمار رسمی اعلام شده از طرف سازمان بهداشت دنیای در سال 2018، میانگین 106 فوت در هر یک صد هزار نفر جمعیت دنیا را نشان می دهد، توضیح داد: میزان اقدام به خودکشی در دنیا، 20 تا 30 برابر میزان فوت ناشی از آن بوده و میزان اقدام به خودکشی در زنان بالاتر و میزان فوت در مردان بالاتر است، لازم به ذکر است در کشورهای با درآمد بالا، 25 درصد فوت ناشی از خودکشی شامل زنان می گردد و در کشورهای پردرآمد، متوسط و پایین، 40 درصد موارد فوت ناشی از خودکشی زنان هستند.

مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با فاکتورهای منفی عوامل محیطی موثر در بحث خودکشی، ادامه داد: محیط ناامن (خانه و جامعه)، فقر و مسائل مالی، کاهش میزان سرمایه اجتماعی، دسترسی به روش های مهلک، تغییرات آب و هوایی، سابقه خودکشی در نزدیکان و انتشار مدیریت نشده اخبار خودکشی در رسانه های جمعی، از جمله فاکتورهای منفی عوامل محیطی موثر بر بحث خودکشی است.

نصر در رابطه با فاکتورهای مثبت عوامل محیطی موثر در بحث خودکشی، اظهار کرد: ثبات سیاسی، مالی و اجتماعی در جامعه، زمینه حمایت اجتماعی (خانواده، دوستان، جامعه)، زمینه مساعد مشارکت اجتماعی، احساس عدالت اجتماعی، نشاط اجتماعی، دسترسی مناسب به خدمات سلامت روان و آموزش های مهارت زندگی، از جمله فاکتورهای مثبت در بحث خودکشی است.

وی در رابطه با همه گیر شناسی خودکشی در ایران، اضافه کرد: فوت ناشی از خودکشی بر اساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته 6.2 درصد در هزار نفر بوده و بالاترین میزان فوت ناشی از خودکشی در سال گذشته در استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، لرستان و گیلان است.

این مسئول با بیان اینکه اقدام به خودکشی در سال گذشته بر اساس آمار سازمان ثبت وزارت بهداشت 123 در صد در هزار نفر بوده و میزان اقدام در زنان بالاتر از 63 درصد، میزان فوت در مردان بالاتر از 66 درصد بوده است، اظهار داشت: میزان فوت ناشی از خودکشی در ایران به ترتیب در سال گذشته (6.2 درصد)، سال 97 (6.2 درصد)، سال 96 (5.8 درصد)، سال 95 (5.5 درصد) و در سال 94 (5.1 درصد) است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 765

به "افزایش آگاهی و آموزش؛ کلید پیشگیری از خودکشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش آگاهی و آموزش؛ کلید پیشگیری از خودکشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید