جشن خام خواری، نگریستن به تغذیه ای سالم برای تمام سنین

به گزارش تور فرانسه، تغذیه، نقش مهم و موثری در سلامت جسم و روان آدمی و افزایش مدت عمر دارد. از دیرباز، پزشکان بر اهمیت و نقش تغذیه در سلامت فرد و جامعه تاکید داشته اند. سلامت فرد، تضمین کننده سلامت جامعه هست و اگر جامعه سالم باشد، در آن صورت می توان به آبادانی و بقایش فکر کرد. مصرف متعادل تمامی مواد غذایی اگر از حد خارج نشود، ضروری و حیاتی است. زمانیکه تعادل مصرف بر هم خورد، آن موقع هست که بیماری به اشکال مختلف خود را نمایش می دهد. یکی از شیوه های تغذیه که امروزه هواداران بسیاری در سطح دنیا دارد، خام خواری است. بدلیل تاکید بر اهمیت آن، در تقویم ملی ایران روز 15 تیر را تاریخ جشن خام خواری یا جشن خام خواران معرفی نموده اند. با ما به مناسبت جشن خام خواران همراه شوید تا بدانید که این نوع تغذیه، به چه سبک و شیوه ای است.

جشن خام خواری، نگریستن به تغذیه ای سالم برای تمام سنین

مفهوم و اهمیت رژیم خام خواری

اصل این نوع تغذیه، استفاده از مواد و عناصری هست که به صورت خالص و بدون هرگونه دستکاری توسط دانشمندان، از دامان طبیعت استخراج می شوند. در این نوع تغذیه، افراد به میوه ها، غلات، سبزیجات و مغزها روی می آورند که می توانند احتیاجهای بدن به ویتامین و عناصر مورد احتیاج را تامین نمایند. در سال های اخیر، در بعضی از هواداران این رژیم مشاهده شد که آنها در کنار عناصر اصلی رژیم غذایی خود، شیر و لبنیات خام را نیز مصرف می نمایند، در صورتیکه پزشکان اعتقاد دارند که مصرف شیر و تخم مرغ خام خطر داشته و سبب بروز علائم مسمویت می گردد. بطور کلی، خام خوار به فردی گفته می گردد که از ترکیبات خام بهره می برد، در صورتیکه بعضی عقیده دارند که فقط 75 درصد از رژیم افراد خام خوار را ترکیبات خام به خود اختصاص می دهند.

تاریخچه نامگذاری جشن خام خواری

براساس مقاله تاریخ جشن خام خواری یا جشن خام خواران باید بدانید که این نوع رژیم غذایی، متعلق به ما قبل تاریخ و زمانی هست که انسان هنوز آتش درست کردن را نیاموخته بود. هوادارانش در قرن 19 میلادی بر این باور بودند که دستگاه گوارش آدمی برای هضم و جذب مواد گیاهی ساخته شده و قابلیت هضم ترکیباتی نظیر گوشت را ندارد. در همان زمان، زیست شناسی به نام آرتوری ویرتانن بیان کرد که آنزیم های موجود در دستگاه گوارش انسان برای هضم ترکیبات خام اختصاص یافته و فقط، در هنگام ورود مواد خام به بدن فعالیت خود را شروع می نمایند.

هواداران این نوع از تغذیه در قرن 20 میلادی به اوج تعداد خود رسیدند و چون گمان می کردند که میوه ها در درمان بسیاری از بیماری ها نقش دارند، آنها را به رژیم غذایی خود افزودند. در ابتدای گسترش این شیوه، همگان بر این باور بودند که خام خواری زیر شاخه ای از رژیم گیاهخواری هست، تا اینکه در سال 1975 از گیاهخواری جدا شد و به عنوان شیوه تغذیه مجزا و مستقل به ثبت رسید. از آن موقع، در نیویورک و کالیفرنیا این نوع تغذیه به محبوبیت دست یافت و رستورانهایی مناسب این افراد افتتاح شدند. امروزه، بسیاری از پزشکان این رژیم غذایی را در درمان چاقی، سرطان، دیابت و امراض قلبی موثر دانسته و به بیماران خود آن را توصیه می نمایند.

اصول و قواعد خام خواری، این رژیم مفید و موثر

در این نوع رژیم غذایی سن فرد مهم هست، چون در بعضی موارد گزارش شده که بچه هایی که با این سبک غذایی در خانواده عظیم شده اند، گاهی در اثر افراط و تفریط والدین خود و ناآگاهی آنان، دچار سوء تغذیه شده و به نوعی، کارشان به بیمارستان و مراکز درمانی کشید. هنوز استفاده از این نوع رژیم غذایی برای بچه ها توسط مجامع بین الملل تایید نشده است ولی، پزشکان و محققان در تحقیقات اخیر خود نشان داده اند که اگر مصرف کربوهیدرات و اسید چرب با توجه به اینکه 75 درصد این رژیم ترکیبات خام هست متعادل باشد، مسئله ای برای بچه ها بوجود نمی آید. براساس مقاله جشن خام خواران باید بدانید که افرادی که پیرو این رژیم غذایی هستند، اعتقادات خاصی دارند که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

-ترکیبات خام، آنزیم هایی دارند که فرایند هضم و جذب غذا در بدن را تسریع می بخشند.

-پختن یا فریز کردن، باعث به هم ریختگی ترکیبات اصلی غذا شده و آن را نابود می نماید.

-مصرف غذاهای پخته، در دراز مدت بدن را مسموم می نماید و چاقی را بدنبال دارد.

-غذاهای خام نسبت به پخته ارزش غذایی بیشتری دارند.

در این سبک غذایی، با حرارت دادن و پختن آنزیم های مواد غذایی از بین می رود و دیگر قابل جذب و هضم نخواهند بود و به همین خاطر هست که خام خواران، غذاهای پخته را مصرف نمی نمایند. محققان با ارائه مقالات و سمینارهای بسیار سعی نموده اند که این نوع رژیم غذایی را برتر اعلام نمایند و آن را موثر در درمان بیماری هایی نظیر سرطان یافته اند. یکی از حامیان این سبک غذایی، فردی به نام نورمن واکر بود که تا 118 سالگی در سلامت کامل با این رژیم غذایی زندگی کرد و خاتمه، در تصادف رانندگی از بین رفت.

پزشکان در کنار تایید این نوع سبک غذایی، برای افراد محدودیت هایی را اعمال نموده اند و بر طبق آن، باید مرتب میزان ویتامین B و کلسیم بدن آنالیز گردد. کمبود این ترکیبات در بدن بیماری را بدنبال خواهد داشت. این رژیم غذایی برای بدن مفید است، ولی براساس مقاله تاریخ جشن خام خواری باید بدانید که تعادل در مصرف تمامی مواد غذایی نه تنها مضر نخواهد بود، بلکه بدن را به سطح بالایی از سلامت و شادابی می رساند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 619

به "جشن خام خواری، نگریستن به تغذیه ای سالم برای تمام سنین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن خام خواری، نگریستن به تغذیه ای سالم برای تمام سنین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید