جمع آوری کتاب های کودک دارای تصاویر فستیوال پیتر سیاه در هلند

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، دولت هلند به کتابخانه های عمومی این کشور دستور داده کتاب های کودک دارای تصاویر و محتوای فستیوال پیتر سیاه (Black Pete) را از قفسه های خود جمع آوری نمایند. این فستیوال چندسالی است که به خاطر اعتراض نهادهای حقوق بشری و ضدنژادپرستی به خصوص جریان تظاهرات مردم آمریکا مورد مناقشه است.

جمع آوری کتاب های کودک دارای تصاویر فستیوال پیتر سیاه در هلند

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

پیتر سیاه یا زوارته پیت (Zwarte Piet) یک شخصیت فولکلور هلندی است که جزو همراهان نیکلاس قدیس بوده است. از این شخصیت اولین بار در کتابی نوشته جان شنکمن در سال 1850 میلادی سخن به میان آمده و در آن به صورت فردی سیاه پوست توصیف شده است. به صورت سنتی پیتر سیاه را سیاه پوست می دانند چرا که اصالتاً از موروهای اسپانیایی دانسته می گردد. بازیگرانی که نقش پیتر سیاه را بازی می نمایند معمولاً صورت خود را سیاه می نمایند، لب های خود را قرمز می نمایند و لباس هایی رنگین به سبک دورهٔ رنسانس می پوشند. در سال های اخیر بسیاری از مدافعان حقوق بشر خواهان برچیده شدن این فستیوال بودند.

فستیوال مذکور هر سال در ماه های منتهی به ایام کریسمس در کشور هلند برگزار می شد ولی سال جاری به خاطر رعایت فاصله اجتماعی در ایام شیوع کرونا تعطیل شده است ولی حالا دولت کتاب های مربوط به آن را نیز جمع آوری می نماید. مخالفان این فستیوال می گویند چنین شخصیت هایی نژادپرستی را ترویج می نمایند.

اولین بار شخصیت پیتر سیاه در سال 1850 در کشور هلند ظهور پیدا کرد ولی حالا ظاهراً دولت در حال نابودی آن است. آنتون کوک مدیر اتحادیه کتابخانه های کشور هلند می گوید فرآیند جمع آوری کتاب های کودک دارای تصاویر و محتوای مربوط به این فستیوال از چند وقت پیش شروع شده است ولی حالا به خاطر شرایط موجود رسانه ای شده است.

وی گفت: به تمام کتابخانه های عمومی در کشور ابلاغ شده است که کتاب های دارای محتوای مربوط به فستیوال پیتر را از قفسه های خود حذف نمایند. پیتر سیاه به جهت شباهتش به حاجی فیروز در منابع فارسی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 846

به "جمع آوری کتاب های کودک دارای تصاویر فستیوال پیتر سیاه در هلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری کتاب های کودک دارای تصاویر فستیوال پیتر سیاه در هلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید