گلایه گوترش از رویکرد دولت های ثروتمند به واکسن کرونا

به گزارش تور فرانسه، خبرگزاری خبرنگاران-دبیر کل سازمان ملل با گلایه از رشد ملی گرایی در فراوری واکسن بیماری کووید-19 در بعضی کشورهای ثروتمند، لزوم رویکرد رهبران جهانی به مسئله واکسن به عنوان کالایی عمومی را یادآور شد.

گلایه گوترش از رویکرد دولت های ثروتمند به واکسن کرونا

به گزارش خبرنگاران، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، دیروز (چهارشنبه) در نشستی مطبوعاتی ضمن ابراز تاسف از ملی گرایی در فراوری و دسترسی به واکسن ویروس کرونا گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم، کوشش فراوان بعضی کشورها برای دستیابی و تامین واکسن برای شهروندانشان است. گوترش با گلایه از بعضی کشورهای ثروتمند از حرکت به سمت ملی گرایی در فراوری و دسترسی واکسن با نهایت سرعت، لزوم رویکرد رهبران جهانی به مسئله واکسن به عنوان کالایی عمومی را یادآور شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر نیز در بیان لزوم دسترسی عادلانه دولت ها به واکسن کرونا خاطرنشان کرد که در صورت فراوری موفقیت آمیز واکسن ویروس کرونا، این واکسن باید در دسترس همگان در همه جای جهان قرار گیرد. گوترش با تاکید بر حفاظت از حقوق معنوی دانشمندانی که برای ساخت واکسن ویروس کرونا کوشش می نمایند، گفت:ساخت واکسن برای مردم هر کشور و فراموش کردن دیگران، غیرقابل پذیرش و هرگونه کوشش کشورها برای سرقت جزئیات پژوهش ها در باره واکسن کرونا به نفع رقیبان، محکوم است.

ریچارد هاوس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله ای که در وبسایت تحلیلی پروژکت سیندیکیت منتشر نموده، توزیع واکسن کرونا را سخت ترین مساله سیاسی توصیف نموده است. به گفته او در شرایط فعلی که تمام جهان برای ساخت واکسن کرونا کوشش می نماید، به نظر می رسد، ملی گرایی واکسنی بر چند جانبه گرایی واکسنی پیروز گردد.

واکسن کرونای شرکت های فایزر و بایون تک که توزیع و تزریق آن در بریتانیا شروع شده، به زودی از آمریکا و اروپا نیز مجوز می گیرد و این بدین معنی است که این واکسن دیرتر به کشورهای کم درآمد خواهد رسید.

شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین پیشتر با تصویب قطعنامه ای در خصوص مسئولیت دولت ها در رسیدگی به مساله شیوع کرونا، بر لزوم دسترسی همه کشورها به واکسن کووید- 19 تاکید نموده بود. در این قطعنامه همچنین بر اهمیت دسترسی برابر به معاینات، درمان و واکسن این بیماری تاکید شده و عنوان شد که فراوری هر واکسن مربوط به بیماری کووید- 19 باید به عنوان یک کالای عمومی جهانی در نظر گرفته گردد.

بر اساس آخرین آمارها از تارنمای وُردو میترز تا امروز پنجشنبه (بیستم آذر) بیش از 69 میلیون و 254 نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر یک میلیون و 576 نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 871

به "گلایه گوترش از رویکرد دولت های ثروتمند به واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه گوترش از رویکرد دولت های ثروتمند به واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید